Elsparkcykel – ett trafikgissel eller en dröm

Antalet olyckor med elsparkcykel ökar dramatiskt. Men det oroar inte den nyblivna elsparksägaren Camilla Sultan: "Den är helt underbar.”

"Det är hur kul som helst att åka elsparkcykel... jag blev lite överraskad själv", säger Camilla Sultan.

"Det är hur kul som helst att åka elsparkcykel... jag blev lite överraskad själv", säger Camilla Sultan.

Foto: Torsten Braf

Sörmland2019-10-05 04:30

Olycksstatistiken ökar dramatiskt med olyckor där elsparkcykeln är inblandad, och polisen är inte överraskad.

Trafikpolis och bilinspektör Patrick Zetterberg tror inte att de kommer att bli färre den närmaste tiden:

– Du måste veta vad slags fordon du kör.

– Det är ingen som verkar ha koll på om fordonen de åker på ska klassas som cyklar eller mopeder, säger han. Och då är det klart att vi får se folk utan hjälm susa fram i mellan 40 och 50 kilometer i timmen, och de kanske till och med skjutsar någon.

Och polisen som borde vara ute och reglera har inte tid som läget är just nu.

– Den nya omorganisationen gav en bantning av trafikfrågorna.

Den första att beklaga detta är Patrick Zetterberg, som menar att den där gamla sortens fostrande inverkan som poliserna hade förr nu går förlorad.

– Det hände en gång att jag cyklade där jag inte fick göra det. Jag blev stoppad och fick betala böter, säg att det kostade mig 50 kronor, vilket var kännbart då. Men jag gjorde inte om det.

I dag finns det fler regler och påbud men inga poliser att som hinner övervaka att de efterlevs menar han.

I några få fall har ändå polisen i Sörmland stoppat trafikanter på elsparkcyklar. Polisen har rent av lagt beslag på cyklarna av det skälet att man inte entydigt kunnat slå fast hur stark motorn är.

Risken är stor att man gör sig skyldig till en olovlig körning om elsparkcykeln är för stark. Med böter och försenat lämplighetsintyg som följd.

Patrick Zetterberg vill hänvisa alla som redan har köpt, eller tänker köpa en elsparkcykel att noggrant läsa lagen om vägtrafikdefinitioner.

– Det står klart och tydligt i lagen 2001:559 vad som är att klassa som cykel eller vad som klassas som moped eller moped II.

I våras följde Camilla Sultan med sin sambo till Uppsala och testade att köra elsparkcykel.

Men när de kom hem igen var rollerna ombytta – hennes man svarade lite dröjande att de kanske skulle vänta ett år eller så, kanske nästa sommar...

– Nästa sommar! skrek jag.

Det var något i tonläget som fick mannen att gå i väg till handlaren med elsparkcyklar tämligen omgående.

Nu har hon prövat den i nästan ett halvår och intrycken börjar falla på plats:

– Den är hur smidig som helst, men det gäller att tänka på att jag inte hörs när jag kommer rullande, säger Camilla.

Speciellt försiktig är hon om hon närmar sig någon som är ute och rastar hunden.

– Det har hänt en gång att jag blev rejält utskälld av en vovve, som inte hörde att jag kom, och det är absolut inte min mening att skrämmas. 

Hur reagerar andra trafikanter på elsparkcykeln?

–Jag tycker att de flesta tittar lite, men de utgår från att jag har företräde vid ett övergångsställe. Det vet jag inte om jag har egentligen, men jag tackar förstås för vänligheten.

Hur snabbt är fordonet?

– 20 km/h men det är egentligen bara på öppna raksträckor med inga andra trafikanter som jag kör så snabbt.

Du tänker på säkerheten?

– Jag har precis köpt en hjälm, en jättecool en, men jag glömde den hemma just i dag.

Alla tänker inte på säkerheten?

– Det kan man väl inte säga, nej. Jag har sett de som åker på de här fordonen och har ett litet barn framtill och ett litet barn baktill... Det ser inte så säkert ut.

Camilla Sultan har så här långt bara mött förundran och lite nyfikenhet när hon susar fram på sin ljudlösa elsparkcykel. "Men jag tar det väldigt försiktigt, det finns till och med hundar som inte hör mig".
Camilla Sultan har så här långt bara mött förundran och lite nyfikenhet när hon susar fram på sin ljudlösa elsparkcykel. "Men jag tar det väldigt försiktigt, det finns till och med hundar som inte hör mig".
Olyckorna ökar dramatiskt

Enligt Transportstyrelsens statistik har olyckorna med elsparkcyklar involverade ökat från fjorton under 2018 till 373 från årsskiftet 2019 till september.

Personalen på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg kräver i en debattartikel i GP att man skyndsamt måste verka för obligatoriskt hjälmkrav, och ett förbud mot att färdas två på samma fordon.

Trafikpolisen i Eskilstuna menar att reglerna är solklara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!