Ett samtal ska räcka för patienten

Ett nummer och du når alla, det föreslår moderaterna vid Södermanlands landsting för att underlätta för patienter.– Vi tror så mycket på den här idén att landstinget skulle kunna betala för det, säger oppositionslandstingsrådet Magnus Leivik (M).

Sörmland2014-07-07 17:10

På måndagen presenterade Moderaterna vid landstinget förslaget att skapa en gemensam kundtjänst för patienter i länet. Förslaget innebär att patienter ska kunna ringa ett nummer där olika myndigheter och aktörer samordnats. Det ska räcka med ett samtal för ärenden hos olika myndigheter som kommun, försäkringskassa, patientförsäkring och socialstyrelsen. Det skulle innebära att de som arbetar på den samordnade kundtjänsten får fullmakt att ta patientens ärende vidare.

– Vi har förstått att många tycker att det är ett problem att man måste vända sig till så många olika platser. Myndigheterna säger ofta olika saker och patienten får inget gemensamt besked, säger Magnus Leivik.

Detta ska alltså undvikas om förslaget får gehör hos bland annat kommunen och försäkringskassan, som är de största pusselbitarna i det eventuella samarbetet.

Det är komplicerat att samordna alla olika instanser och ett eventuellt beslut kräver ett annorlunda arbetssätt, menar Magnus Leivik.

– Det kräver att man ger upp lite självbestämmande på myndigheterna som försäkringskassa och kommuner, säger han.

Moderaterna räknar med att uppstartning av samordnandet skulle kosta en miljon kronor. Men vem är det som ska betala för den gemensamma kundtjänsten då i det fall de lokala myndigheterna nappar på förslaget?

– Vi tror så mycket på den här idén att landstinget skulle kunna betala för det om inte kommunerna kan göra det själva, säger Magnus Leivik.

Förslaget kommer att ingå i moderaternas kommande budget och om de vinner, menar Leivik, kommer förslaget diskuteras mer ingående med tilltänkta samarbetspartners.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!