– Ett onödigt köp med bra rabatt är fortfarande ett dåligt köp. Mitt bästa tips inför reaveckan är därför att först fundera över vad man faktiskt behöver, sedan kan man skriva en lista över produkterna. Det gör det lättare att undvika impuls- och felköp, och man slipper dras med av de röda prislapparna, säger Ebba Ljungberg, som är produkt- och konsumentexpert på Prisjakt.
Ett annat tips är att inte låsa sig vid en viss modell eller ett visst märke.
– Det är bra att ha ett öppet sinne och hålla koll på fler modeller. Då har du större chans att göra en bra deal, säger Ebba Ljungberg.
Hon uppmanar också aspirerande fyndare att hålla koll på varornas historiska prissättning, vilket man bland annat kan göra genom en sökning på Prisjakt.
– Då får man en uppfattning om vilket reapris man kan förvänta sig eller nöja sig med. Det är vanligt att butiker höjer priserna inför rean för att sedan sätta en hög rabattsats, men har man gjort sin hemläxa vet man när det är dags att slå till, säger Ebba Ljungberg.
Black Friday-rean har under senare år gått från att vara koncentrerad till fredagen till att fylla hela veckan – och i delar av handeln hela månaden. Men enligt Prisjakts statistik är det fortfarande på själva fredagen som fyndläget är som bäst.
Finns det fortfarande en vits med att invänta fredagen?
– Både och egentligen. Det är den generellt billigaste dagen, men det gäller inte alla produkter och det finns absolut en vits med att hålla koll under veckan också. Att sitta vaken på tolvslaget är fortfarande en grej som folk gör, men det är inget jag skulle rekommendera. Sätter man istället upp prisbevakningar så slipper man sitta vaken halva natten.
Vilka produktkategorier är det bäst fyndläge på?
– Det går att göra fynd i alla kategorier, men utgår vi från förra året kan man vänta sig särskilt stora prisnedgångar på spel och spelkonsoler, routers, rakhyvlar, löpband och webbkameror.
Förra året toppade hörlurar, mobiltelefoner och TV-apparater listan på vad svenskarna helst handlade under readagarna. Men alla köp är inte genomtänkta, och enligt Prisjakts siffror ångrade en av fyra Black Friday-shoppare något köp de gjorde i samband med fjolårets rea.
Hur förändras vårt köpbeteende i samband med reor?
– Reor förstärker våra personlighetsdrag. De som vanligen är lite impulsiva blir ofta mer impulsiva, medan de som är mer planerande ofta blir ännu mer planerande och taktiska. De sätter upp prisbevakningar och listor och vet när de ska slå till. I samband med Black Friday handlar vi också mer online än vanligt. Det har blivit näthandelns stora rea, medan julhandeln och mellandagsrean traditionellt är mer fysisk.
Ebba Ljungberg understryker också att Black Friday inte är enda chansen att göra bra köp.
– Black Friday leder ofta till onödig stress, men snart kommer ju både julhandeln och mellandagsrean.
Hon spår också att den svarta veckan snart kommer att expandera ännu mer, vilket kan leda till ännu mindre stress bland konsumenterna inför kommande års reor.
– Handeln på själva fredagen minskade faktiskt för första gången förra året, medan köpintresset under Black Friday-veckan och november som helhet ökade. De senaste åren har Black Friday blivit Black week, och jag tror att Black month ligger i framtiden.