– Det är så många som vill göra rätt för sig och har hört av sig via telefon till vår redovisningsservice. Det är ju väldigt fint förstås, säger Maria Karlsson, kommunikationsdirektör på Region Sörmland.
Under torsdags förmiddagen började samtalen strömma in till redovisningsservice på Region Sörmland. Man förstod snabbt att det var något större misstag som skett och gick ut med information på regionens hemsida.
– Det rör sig om cirka 7 000 fakturor, det vill säga att 3 500 patienter är drabbade eftersom varje faktura skickats ut dubbelt, säger Maria Karlsson.
Fakturorna berör endast besök i öppenvård under vecka 28, det vill säga besök på vårdcentral eller mottagning på sjukhus.
Regionens besked är att de patienter som dubbelfakturerats bara ska betala en av fakturorna med fakturadatum 19 juli.
Vad händer för de patienter som betalat in dubbelt?
– Än så länge har ingen patient betalat in dubbelt. Vi hoppas att vi ska nå ut med informationen till alla berörda i tid för att undvika det, säger Maria Karlsson.
Det som orsakat situationen är en felaktighet hos regionens utskriftleverantör. Enligt de har fakturafilen skickats ut två gånger, vilket har lett till att varje patient fått två versioner av samma faktura.
– Vi beklagar att detta har hänt och ber om ursäkt för det besvär de orsakar för patienterna. Tyvärr är det något som är utanför vår kontroll, säger Maria Karlsson.