Trafikverket vill minska antalet korsningar mellan väg och järnväg, så kallade plankorsningar. Myndigheten meddelar nu att man påskyndar det omfattande arbetet med att göra plankorsningar över hela landet säkrare, till exempel genom att sänka hastigheten på järnvägen eller röja skog för att förbättra sikten.
Drygt 70 av Sörmlands närmare 200 plankorsningar finns inom SN:s spridningsområde: 40 i Nyköping, 22 i Oxelösund (majoriteten inom SSAB- eller hamnområdet), sju i Trosa och två i Gnesta.
I höst ska Trafikverket ha gjort en större inventering och graderat landets plankorsningar utifrån hur farliga de är.
– Då vet vi vilka vi behöver beta av först. Alla blir bedömda och ser vi att det har skett olyckor vid en korsning så ska åtgärderna tidigareläggas där, säger Sofia Lindahl, presskommunikatör på Trafikverket.
Hon fortsätter:
– Det finns säkert korsningar inom det här området (Nyköping, Oxelösund, Trosa och Gnesta) där tidigarelagda åtgärder blir aktuella.
En del av övergångarna är också oskyddade och saknar bom, och ljus- eller ljudvarning varav nio i Nyköping, fyra i Oxelösund och tre i Trosa kommun.
– Det finns en del korsningar i Sörmland där vi har noterat mer brister, det är oftast industrispår eller stickspår.
Oavsett vilka som bedöms som farligast ska Trafikverket arbeta mer med säkerheten kring plankorsningar rent generellt.
– Vi kommer att avverka skog i betydligt större utsträckning och korsningarna ska inspekteras minst en gång per år.