Helen trodde att hon skulle mista sitt körkort efter att ha åkt dit för rattfylleri vid två tillfällen inom loppet av några år. Återfallet kom extremt olägligt, eftersom hon just hade börjat ett nytt jobb inom hemtjänsten och var beroende av bilen för att ta sig ut till brukarna.
Hon gjorde som många andra och valde att istället låta installera alkolås i bilen, ett alternativ som erbjudits sedan 2012.
– Utan bil hade jag inte kunnat behålla jobbet, säger hon.
En ny studie från Transportstyrelsen visar att programmet varit framgångsrikt. Åtta av tio fullföljer programmet och får tillbaka körkortet efter villkorstiden. Dessutom är det färre som kör fulla igen.
– Vi har kunnat se att det är färre som återfaller i rattfylleri bland de som skaffat alkolås än de som inte gjort det. Färre sjukskriver sig, och fler har blivit benägna att söka hjälp för det alkoholberoende som ofta finns i botten, säger Pär-Ola Skarviken, samordnare för alkolåsfrågorna på Transportstyrelsen.
Han tror att det handlar om att många ser alkolåset som ett mindre ingrepp i det privata livet.
– Det har haft stor betydelse att det fortfarande går att ta sig till arbetet, skjutsa barn och handla, säger han.
Sedan starten har fler än 12 000 svenskar nappat på erbjudandet, vilket gjort att Sverige blivit ledande på alkolås i Europa. I Sörmland kör just nu 121 tidigare rattfyllerister med alkolås i bilen. Många av installationerna utförs av Dialect i Eskilstuna, där man märker av populariteten.
– Vi kalibrerar nog omkring ett alkolås om dagen, säger Janne Meyerhoff, tekniker på Dialect.
Helen säger att programmet passat hennes situation. Men det har varit tufft, tillstår hon. Hon måste inte bara blåsa när hon ska starta bilen, utan även flera gånger under själva färden.
– Det gäller att sköta sig exemplariskt. Har du druckit det minsta så märks det i mätaren, säger Helen.
Den som går med på att köra med alkolås måste gå på regelbundna medicinska kontroller för att visa att man håller sig nykter. Dessutom måste man stå för installationskostnaden själv. Helen har räknat ut att det allt som allt kostat henne 35 000 med installation, regelbundna läkarkontroller och kalibrering av mätaren.
– Det har det varit värt. Men det är klart, det är långt ifrån alla som har råd att betala, säger hon.
Pär-Ola Skarviken säger att lagstiftarna har tyckt att det är rimligt att den som kör rattfull står för notan själv.
– Personerna som blir aktuella har ju trots allt gjort sig skyldiga till ett trafikbrott och har själva försatt sig i den här situationen, säger han.
Ett vanligt missförstånd är att det går att slippa undan sitt straff om man väljer alkolås, men så är det inte.
– Man slipper inte undan böter eller fängelse för att man får alkolås installerat. Vi på Transportstyrelsen gör ingen bedömning av brottet i sig, utan det är en fråga för domstol och åklagare, säger Pär-Ola Skarviken.
Tingsrätten dömde Helen till dagsböter för rattfylleri. Nu har hon kört med alkolås i två år, och får snart tillbaka sitt vanliga körkort. Den här gången hoppas hon att hon får behålla det – utan alkolås.
– Det känns som att jag fått en andra chans, säger hon.
Fotnot: Helen heter egentligen något annat.