På tisdagen hände det igen. Dödsolycka på E4-an. En lastbilschaufför avled efter en krock med en buss vid Järna, inte långt från länsgränsen.
Det är den andra dödsolyckan i regionen på en månad.
Och sett till hela länet går statistiken på tvärs mot övriga landet.
— Vi har varnat Trafikverket för det här, men då fått till svar att det är så små siffror det rör sig om, säger Lars Nordquist, verksamhetsansvarig för NTF Sörmland-Östergötland.
Enligt preliminära siffror från Transportstyrelsen dödades fjorton personer i Sörmland i fjol. Det är två fler än året innan, 2012.
Och den stigande trenden håller i sig om man ser till statistiken. År 2010 dog åtta personer, 2011 tio.
Lars Nordquist säger att fokus på trafiksäkerheten har legat på det fysiska arbetet, det vill säga att man byggt bort faror genom att skapa mitträcken, säkrare bilar, staket intill vägarna och flera filer.
Och sett ur ett nationellt perspektiv har det hjälpt. Färre dör i trafiken.
År 2011 omkom 319 personer, i fjol 264, preliminärt.
Att då Sörmland går åt motsatt håll förbryllar, menar Lars Nordquist.
Det är ju inte så att trafiken ökar i större omfattning i Sörmland jämfört mot övriga landet. Enligt Lars Nordquist ökar trafikintensitet med en procent för varje år i hela landet.
Det måste vara något annat, menar Lars Nordquist. Han anser att trafiksäkerhetsarbetet håller på att rustas ned.
— Och varje olycka inom trafiken är ett misslyckande för hela systemet, säger han.