– En vinter med jämn och kall temperatur, som vi har haft de senaste veckorna, är i regel bättre för våra vägar, säger Gunnar Dryselius, projektledare för beläggningsarbeten på Trafikverket.
Sprickor och potthål uppstår främst när det är omväxlande plus- och minusgrader och mycket nederbörd. När is och snö smälter på vägarna kan vattnet ta sig ner i håligheter, för att sedan frysa och expandera när det blir kallt igen.
– För ett par år sedan hade vi sex, sju källossningar på en vinter. Skadebilden på vägarna kan variera väldigt i omfattning. För vägarnas del är det bättre om det blir vinter och fryser på fram till att det blir vår igen, säger Gunnar Dryselius.
Allra sämst väder för vägarna är plusgrader och blött på dagen och sedan minusgrader på natten.
– Det gillar inte vi som arbetar med beläggningar, konstaterar Gunnar Dryselius.
Trafikverket har en årlig budget på omkring 6 miljoner kronor för att laga sprickor och potthål på sina vägar i Sörmland, men det är alltså svårt att veta på förhand hur stora skadorna blir. Majoriteten av lagningsarbetena sker sommartid, även om större potthål som uppstår under vintern då och då kan kräva akuta utryckningar.
Den pågående sörmländska vintern är den kallaste på flera år, enligt SMHI. Temperaturerna i februari har legat flera grader under det normala. Senast det hände var vintern 2012-2013. Även vintern 2010-2011 bjöd på medeltemperaturer under det normala i Sörmland.