Flest klagar på vården i Sörmland

Antalet ärenden till patientnämnderna i landet ökar. Sörmland är ett av de län med flest klagomål i förhållande till antalet invånare.

Sörmland2015-08-26 12:16

Varje år sammanställer landets patientnämnder de klagomål som inkommit från patienter – för att sedan redovisa dem för Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

En sammanställning av 2014 års ärenden visar att antalet klagomål från patienter har ökat. Under 2014 kom 32 735 ärenden in till patientnämnderna. Det är en ökning med fem procent jämfört med föregående år.

Storstadsregionerna står för hälften av alla patientnämndsärenden. Men sett till antalet invånare är det tre andra län som sticker ut, nämligen Sörmland, Gävleborg och Västmanland. Här gjordes över 500 klagomål per 100 000 invånare. Allra flest synpunkter kom in i Västmanland, följt av Sörmland.

Snittet i landet ligger på cirka 350.

Minst antal klagomål gjordes i Jönköping, med cirka 160 ärenden.

Somatisk specialistvård är det område som får mest klagomål. Ungefär hälften av alla ärenden rör den kategorin.

Däremot klagade färre än tidigare på den kommunala hälso- och sjukvården.

När det gäller tandvården är antalet ärenden till patientnämnden få.

Patientnämnden är den instans dit patienter och anhöriga kan vända sig om de är missnöjda vården, eller om de fått vårdskador.

En orsak till att siffrorna skiftar så mycket kan vara att patientnämnderna har olika förutsättningar att ta emot klagomål, samt att informationen till patienter och närstående ser olika ut i olika län.

– Vi jobbar jättemycket med att informera om vilka möjligheter som finns, säger Anna Wångmar, enhetschef patientnämndens kansli i Sörmland.

– Att vi har fått in många synpunkter är ett kvitto på att vi har nått ut och att medborgarna vet om vad de har för rättigheter. Det i sig är en vinst, fortsätter hon.

Även Socialstyrelsen drar slutsatsen att ett ökat antal klagomål är ett tecken på att patienterna har ökad kännedom om möjligheterna att rapportera skador och klagomål.

– Det här gör att vården får vetskap om händelser, vilket i sin tur gör att blir en kvalitetsutveckling och att patientsäkerheten ökar, säger Anna Wångmar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om