Folk köper fler bilar – men åker mindre

Mer än varannan invånare i Strängnäs och Flen har bil. Även i Eskilstuna har bilantalet ökat de senaste tio åren. Samtidigt visar statistik att varje bil rullar färre mil.

02-18 Personbil 4sp.eps

02-18 Personbil 4sp.eps

Foto:

Sörmland2015-02-18 16:50

Ny statistik från myndigheten Trafikanalys visar att det rullar 45 695 personbilar i Eskilstuna kommun. I Flen och Strängnäs finns 8 326 respektive 17 352 personbilar registrerade. Över en tioårsperiod är ökningen störst i Strängnäs kommun. Här har antalet bilar per 100 invånare ökat med 1,9 personbilar.

Med andra ord går det 51 bilar per 100 invånare i Strängnäs. Lika stor andel har Flen och i Eskilstuna, som ligger under riksgenomsnittet, går det 45 bilar per 100 invånare.

– I goda ekonomiska tider ökar nyregistreringen av bilar. Hela bilparken ökar, inte bara nyregistreringar, det skrotas inte bilar i den utsträckningen som man hade hoppats, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys.

Av de nyregistrerade bilarna i Eskilstuna förra året var 12,32 procent klassificerade som miljöbilar. Strängnäs och Flen hamnade på 11,3 procent. Detta kan jämföras med riksgenomsnittet där 17 procent av de nyregistrerade var miljöbilar.

– Det kan vara så att de har lägre andel företagsbilar i de här kommunerna. Det brukar vara företagsbilarna som driver upp den här andelen, säger Anette Myhr.

Ser man till bilar som drivs av alternativa drivmedel som el, etanol och gas är andelen mellan 6 och 6,8 procent i Eskilstuna, Flen och Strängnäs. 93-94 procent drivs fortfarande med diesel eller med bensin, enligt fjolårets statistik.

– Målet är att ha en fossiloberoende fordonsflotta år 2030. Med tanke på att en personbil håller i 18–20 år innan den skrotas känns målet svårt att uppnå, säger Anette Myhr.

Samtidigt visar annan statistik från länsstyrelsens databas Rus att körsträckan per bil och körsträckan per person har gått ned de senaste tio åren. År 2005 rullade en bil registrerad i Eskilstuna 1 207 mil, medan den rullade 1 113 mil 2013. Samma mönster gäller på individnivå.

– Hur många mil man kör har minskat. Jag tror att det finns goda möjligheter att nå en fossiloberoende fordonsflotta i de kommunala verksamheterna 2030. Men att påverka allmänheten tror jag blir svårare, säger Emelie Torgnyson, energi- och klimatsamordnare på länsstyrelsen Södermanland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om