Ett av förslagen – kötid ska inte längre få användas för urval till skolan – har skapat debatt, inte minst inom friskolevärlden.
Utredaren föreslår att skolornas huvudmän ska kunna ge alla elever samma möjligheter till en plats. Att ha stått längst i kö ska inte längre vara grunden för antagning till en friskola, menar Björn Åstrand. Detta för att alla ska ha samma chans vid tidpunkten för skolvalet, nyinflyttad eller inte.
Istället förslås det finnas ett antal kvoter för huvudmännen att välja mellan vid antagningen. En skulle vara lottning.
Detta upprör Friskolornas riksförbund, som gått ut och kritiserat förslaget i skarpa ordalag: " Lotten och anonyma tjänstemän ska inte ta makten från föräldrar och elever."
Datumet när föräldrarna placerade sitt barn i kö är det första ledningen för Strängnäs Montessoriskola tittar på när urvalet av elever görs inför ett nytt läsår. Skolan har i dag 1 400 barn i kö och rektor Peter Jedar förklarar urvalskriterierna.
– Kötiden är för oss viktigast. Har eleven gått på annan Montessoriskola i landet eller har syskon på vår skola avancerar hen dessutom i kön. Så självklart skulle en lagändring påverka oss. Men, ser man till att genomföra den som en helhet är jag inte helt negativ till en förändring.
Peter Jedar förklarar att medan skolan vill ha barnet i centrum, gör kösystemet att föräldrarna istället hamnar där.
– Vissa barn föds av föräldrar som tänker skolval redan från start. För barnets skull kanske man kan ägna några första år åt att vara lycklig över att ha fått barn, innan det blir dags att börja tänka på skolgången. Jag är beredd att diskutera en förändring, och jag tror den kommer.
Mathias Haag är rektor för Internationella engelska skolan i Eskilstuna, som har nästan 3 000 barn i kö. Han konstaterar att det finns väldigt mycket att säga om det nya lagförslaget, men ber att få hänvisa till företagets formella pressutlåtande:
"Internationella Engelska Skolan tycker inte att det är bra om möjligheten till kötid som urval skulle tas bort. Vi väljer inte elever utan eleverna väljer oss och om det finns fler sökande än platser tycker vi att kötid är ett mer rättvist sätt att anta elever på än att de utelämnas till lottning eller kvoter. Det handlar om att familjer ska få vara med och bestämma och inte passiviseras i byråkratiska system."