Sedan våren 2020 bedriver Region Sörmland sjukvårdsupplysningstjänsten 1177 i egen regi, efter att den tidigare hade handlats upp. Sedan regionen tog över driften har väntetiderna för att nå 1177 på telefon tidvis varit mycket långa; i mars 2020 var medelväntetiden 52 minuter.
Det fick den dåvarande oppositionen i Region Sörmland att reagera. Liberalernas gruppledare Ewa Callhammar krävde att tjänsten skulle upphandlas på nytt, något som även dåvarande oppositionsrådet Magnus Leivik (M) var inne på.
Nu ska regionfullmäktige snart ta ställning till en motion från Ewa Callhammar, som själv inte längre sitter i fullmäktige, om att handla upp 1177.
Förslaget från regionstyrelsen och dess ordförande Christoffer Öqvist (M) är att avslå motionen. I svaret argumenteras för de många fördelar som ska finnas med att driva 1177 i egen regi. Hit hör att färre hänvisas till akuten i onödan och att samverkan med övriga delar av vården fungerar bättre.
Enligt Christoffer Öqvist har de fyra styrande partierna enats om att ge 1177 ett uppdrag att komma till rätta med de långa väntetiderna. Därefter ska verksamheten utvärderas.
– Om de inte har nått målen är vi beredda att eventuellt upphandla, säger han.
Han menar samtidigt att det finns mycket bra med att ha verksamheten i egen regi.
– Får vi bara bukt med de utmaningar vi har just nu så ser vi stora fördelar.
Medelväntetiden till 1177 var under vecka fem i år 18 minuter, något längre än regionens eget mål på 15 minuter.