Fortsatta klagomål på remisshantering en

Trots att landstinget vidtagit åtgärder för bättre remisshantering får patientnämnden fortfarande in många klagomål på remisser som fördröjts eller kommit bort. Det skriver nämnden i sin årsrapport för 2008.

SÖRMLAND2009-03-02 14:55

Patientnämnden finner det också anmärkningsvärt att vårdpersonal flera gånger skyllt på politiska beslut när patienter inte fått gehör för sina synpunkter.

Det har också hänt att patienter fått höra att de trängt sig före i kön och att andra därmed fått vänta längre på sina undersökningar.

Svårt för multisjuka

En patientgrupp som har det särskilt besvärligt är de med många olika sjukdomar, så kallat multisjuka. De hänvisas runt till olika kliniker och läkare och har svårt att få en fast läkarkontakt, heter det i årsrapporten.

Det är fortfarande sjukhusvården som dominerar. Mer än vartannat samtal till nämnden rör sjukhusvård och det är de opererande specialiteterna, som kirurg och ortoped, som får flest klagomål.

Inom primärvården dominerar klagomålen på tillgänglighet, bemötande och valfrihet.

Patientnämnden är gemensam för landstinget och länets kommuner, men klagomålen på den kommunala hälso- och sjukvården är i minoritet, eller 32 av totalt 1019.

Brister i rutinerna

Ett problem är samarbetet mellan landsting och kommuner, till exempel när äldre personer skrivs ut från sjukhus till kommunal omsorg. Där brister det ibland i rutinerna, enligt patientnämnden.

74 ärenden under 2009 berörde på ett eller annat sätt barn. Nämnden fick förra året ett särskilt uppdrag att tillsammans med landstingets barnstrateg undersöka möjligheterna för barn, unga och deras familjer att vänta sig med klagomål och synpunkter till patientnämnden. Därför finns nu affischer och broschyrer som särskilt riktar sig till barn och deras föräldrar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!