SJ anser att ett regionalt tågsystem kommer att konkurrera ut den kommersiella trafiken på sträckan och på sikt till och med äventyra framtida investeringar i landets tågtrafik.
Därför överklagade bolaget beslutet men fick avslag i förvaltningsrätten och senare också i kammarrätten. Kammarrätten skriver i sin dom att eftersom det fortfarande står SJ fritt att köra tåg i regionen så får planerna heller inte några direkta konsekvenser.
SJ ville ha kammarrättens dom prövad i högsta instans, Högsta förvaltningsdomstolen, som nu meddelat att man inte ger prövningstillstånd. Kammarrättens dom står fast.
Därmed är det också fritt fram för storsatsningen på ett regionalt tågsystem i Sörmland, Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland. Satsningen ska inte bara ge tätare och stabilare trafik utan också ett nytt gemensamt prissystem som även ska vara kopplat till lokaltrafiken.
Planen är att tågtrafiken ska starta redan nästa år, men då med loktåg körda av den nuvarande operatören SJ. De första egna tågen, inköpta genom bolaget Transitio, ska börja rulla året därpå.