Funktioner finns hos 1177 – men används inte i Sörmland

Via 1177 går det att utföra många vårdärenden. Samtidigt finns det flera framtagna funktioner som används i andra regioner – men inte i Sörmland.

Via 1177 går det att ta del av flera tjänster knutna till sin journal. Men i Sörmland är det långt ifrån alla som går att använda.

Via 1177 går det att ta del av flera tjänster knutna till sin journal. Men i Sörmland är det långt ifrån alla som går att använda.

Foto: Veronica Karlsson

Sörmland2020-08-12 14:17

1177 Vårdguiden är kanske oftast förknippad med att ringa 1177 för att fråga om råd vid vård. Men på hemsidan går det att logga in för att uträtta flera vårdärenden. Är man boende i Sörmland går det bland annat att förnya recept, avboka tider och ta del av anteckningar i sin journal från vårdpersonal.

Bland journaltjänsterna går det också att se uppgifter om sina vaccinationer, diagnoser och ta del av uppmärksamhetssignaler som vårdgivaren gjort. Men flera funktioner som finns i andra regioner saknas i Sörmland. Det går inte att se sin eventuella vårdplan, tillväxtkurvor, remisser eller provssvar (bara svar från covid-19-tester). 

När det kommer till att visa provsvar har Region Sörmland som målsättning att det ska fungera innan året är slut. 

– Vi vet att det är efterfrågat av såväl patienter som medarbetare. Anledningen till att det dröjer beror på tekniska förutsättningar och eftersom corona kom har vi dessvärre inte haft möjlighet att utveckla tjänsten under våren. Men vi arbetar intensivt med frågan, säger Katarina Forsberg, e-hälsostrateg på Region Sörmland. 

Utöver det berättar hon att man jobbar med att lansera en formulärtjänst via 1177. Patienter ska kunna fylla i olika formulär digitalt om man så önskar. Det kan exempelvis handla om resultat från en blodtrycksmätning eller att beställa varor från en dietist. 

– Vi tittar även på att bredda tjänsten för egenprovtagning, säger Katarina Forsberg. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!