- Ännu värre är det i Norrland, där får man bara köra motordrivna fordon på barmark i terräng på sin egen jaktmark. Om grannen då ringer och frågar om man vill komma över och jaga i helgen måste man söka ett nytt tillstånd. Det är diskriminerande. Så ska det inte behöva vara i dag. Har man sökt ett tillstånd ska det gälla i hela Sverige, säger Rikard Södergren, jaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbunden och projektledare för Jakt för alla.
Rikard Södergren uppskattar att det i hela landet finns ungefär 200-300 jägare med någon form av funktionsnedsättning. Han har själv MS, Multipel skleros sedan 1994. Han var runt tjugo år gammal när han började jaga. I år fyllde han 60 år. Många inom hans umgängeskrets är också jägare och behovet att umgås och vistas i naturen är stort. Den nuvarande Terrängkörningslagen försvårar detta.
- Den som kan gå har ju bara att åka och jaga. Jag måste skicka in jättemånga ansökningar, som mest har jag ansökt om dispenser på 13-14 olika ställen och län i landet, berättar han.
Förbundet arbetar för att förenkla regelverket så att det inte försvårar för funktionsnedsatta jägare.
- Vi håller på att bearbeta det här så att det blir mycket lättare. Naturen är det bästa rehabiliteringsstället att vara i. Många vittnar om att de inte hade varit så friska som de är om de inte haft jakten och naturen. Men man måste också klara av att ta sig ut dit, säger Rikard Södergren.
Svenska jaktförbundets projekt Jakt för alla startades för två år sedan, år 2011. Syftet är att göra jakten tillgänglig för alla - även de med funktionsnedsättning. Bland annat arrangerar man prova på-dagar, och i år har man även arbetat med att öka möjligheten för ungdomar med funktionsnedsättning att ta jägarexamen.
- Det är redan några som frågat. Vi har även tittat på tillgängligheten till skjutbanorna. Det har vi gjort genom att undersöka alla jaktskjutbanor som är anslutna till jaktförbundet och se över hur möjligheten ser ut för funktionsnedsatta jägare att komma in till skjutbanan och skjuta. Det blir som en slags service för att se vilken bana man kan åka till, berättar Rikard Södergren.