Hållbarhet i fokus på årets stora UF-mässa: "Det ligger helt rätt i tiden"

Årets version av den regionala mässan för unga företagare lockade som vanligt många besökare. Det var inte svårt att se vilket tema som var hetast bland utställarna. "Eleverna har tänkt hållbarhet i flera led i år", säger Elin Karlsson, regionchef på UF Södermanland.

Sneakerside UF från Grillska gymnasiet i Eskilstuna med Tony Leikas, Edward Karlsson, Rasmus Buck och Svante Thorslund.

Sneakerside UF från Grillska gymnasiet i Eskilstuna med Tony Leikas, Edward Karlsson, Rasmus Buck och Svante Thorslund.

Foto: Henrik Wising

Sörmland2019-04-19 08:10

Lördagen den 23 mars fylldes Duveholmshallen i Katrineholm med hungriga entreprenörer som i flera månader jobbat intensivt med att försöka komma på världens bästa idé.

– Det har varit ett större intresse än någonsin. Vi hade en rekordstor jurygrupp som bedömde alla tävlingar. Men intresset var stort även från eleverna själva. Alla som ville vara med fick inte plats, det är ett lyxproblem, säger Elin Karlsson.

På plats fanns totalt 130 utställande UF-företag från hela Sörmland med totalt 430 elever. För andra året i rad arrangerades UF-mässan tillsammans med KFV-mässans 60–70 "riktiga" företag från Katrineholm, Flen och Vingåker.

Det totala besöksantalet uppskattades till cirka 1 400 personer, vilket var en minskning från förra årets drygt 3 000 besökare.

Bland årets unga företagare var ett tema särskilt utmärkande.

– Eleverna har tänkt hållbarhet i flera led i år, inte bara att produkterna kan vara gjorda av återvunnet material, utan även att eventuella leverantörer och transporter ska vara hållbara, säger Elin Karlsson och fortsätter:

– Ungdomarna är så himla uppdaterade om miljön. Se bara på Greta Thunberg. Det är så naturligt för dem. Det blir nog mer och mer hållbarhet för varje år som går skulle jag tro.

En hel del priser delades ut under dagen.

Från Europaskolan i Strängnäs deltog Fold it UF, som säljer hoppfällbara koppar och matlådor gjorda av ekovänligt silikon. Gruppen kammade hem totalt fem pallplaceringar – vinnare i årets vara, årets reklamfilm och årets marknadsföring samt två andraplaceringar i årets säljare och årets UF-företag.

– Målet var fem priser, så det känns bra. Det har varit väldigt lärorikt, man inser snabbt hur många olika delar det är i att driva ett företag. Du har alltid tio bollar i luften, säger Tom Andersson, VD i Fold it UF.

Liksom majoriteten av de andra företagen valde de en affärsidé som utgår från miljön.

– Det ligger helt rätt i tiden. Vi lever i en miljökris och måste göra något åt det. Vi tänkte, hur ska vi kunna minska engångsartiklar och samtidigt lösa ett problem?, säger Tom Andersson.

En viktig aspekt med projektet har varit att fördela arbetet rätt i gruppen, menar han.

– Vi har fokuserat mycket på samarbetet mellan oss och att prata hela tiden om hur det går och vad ska vi satsa på framöver.

Prins Wilhelmgymnasiet i Flen hade inte med några UF-företagare i år. Flensbon Tony Leikas har dock drivit SneakerSide UF tillsammans med sina klasskamrater på Grillska gymnasiet i Eskilstuna.

– Vi tar in begagnade skor, fixar till dem och säljer vidare skor som sticker ut från mängden. Det är också ett hållbarhetstänk i det, säger han.

Hur var UF-mässan tycker du?

– Den var bra med mycket folk i blandade åldrar. Många kom fram och frågade vad vi gör. Vi var besvikna att vi inte vann något pris, men vi har pratat ihop oss och kommer troligen att driva vidare verksamheten i någon form efter att UF-projektet avslutats i vår, säger Tony Leikas.

Från Rekarnegymnasiet i Eskilstuna deltog Sustainable Furnishing med tre unga kvinnor som brinner för återvinning inom inredning och möbler.

– Vi vann årets hållbara UF-företag, årets samhällsentreprenör och kom tvåa i årets tjänst. Det var helt fantastiskt, vi har jobbat så himla hårt och det känns ärofyllt att få vinna, säger VD Sofia Oinonen.

Även denna grupp har planer på att fortsätta driva företaget vidare efter att projektet har avslutats, kanske som ett aktiebolag.

– Hållbarhet är en av de viktigaste frågorna nuförtiden. Inte bara när de gäller att värna om miljön, utan även ekonomiskt och socialt, säger Sofia Oinonen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!