Glada nyheter från Wizz Air. Dåliga från Ryanair, och så ett svenskt val på det. Skavstas nya vd Peter Steinmetz har haft en händelserik första månad.
– Man kan säga att "I hit the gound running". Vi har redan haft en intressant diskussion med Ryanair, jag har varit en vecka i USA och håller fortfarande på att lära känna flygplatsen, säger han.
Steinmetz är 58 år, ursprungligen från Holland och beskriver sig själv som otålig och resultatorienterad.
– Men jag är alltid beredd att tänka om ifall någon annan har bättre argument.
Vilka är dina styrkor?
– Många säger att de är lagspelare, men min bästa sida är att jag får folk att prestera bra i lagen. Jag behöver inte alltid vara delaktig själv utan ger andra frihet att bestämma.
Därför vill han inte mejsla ut Skavstas framtidsvision på egen hand. Just nu pågår diskussioner med anställda som känner flygplatsen och området sedan tidigare. Innan årsskiftet ska de presentera en långsiktig strategi.
Men det finns också förändringar som Steinmetz vill genomföra bums. En anledning till att just han fick jobbet var bakgrunden på Arubas flygplats. Där vände han förlust till vinst och bröt beroendet av storkunden American Airlines på bara ett år.
– Det var en kombination av att vi skar ner på kostnaderna och fick in fler flygbolag.
Blir det samma recept för Skavsta?
– Nej, det har redan gjorts väldigt mycket för att få ner kostnaderna här. I det här läget tror jag det är smartare att fokusera på att höja intäkterna. Det viktigaste blir att hitta nya flygbolag och det kommer ta ett par år, eftersom flygbolagen redan har planerat allt ett och ett halvt år framåt.
Vilka Skavstas drömkunder är låter han vara osagt. Men både reguljärflyg, charter och godsfrakt kan bli aktuellt.
– Flygplatsens image är förknippad med low-cost och det vill jag ändra på. Det ska bli en flygplats för alla i Stockholmsregionen.
Han vill också styra sin organisation till att tänka mer på service.
– Jag tror att vi har rätt resurser, de måste bara jobba med andra saker. På Skavsta är det jättemycket fokus på den dagliga verksamheten men nästa inget kommersiellt tänk. Vi har ett bra läge och ledig mark kring flygplatsen, allt behöver inte vara kopplat direkt till resor.
Det geografiska läget är dock ett problem. Skavsta ligger inte tillräckligt långt från Stockholm för att vara en regional flygplats, och inte tillräckligt nära för att bli en integrerad del av storstadsregionen. Inte förrän Ostlänken är på plats åtminstone.
– Det blir en utmaning att övertyga den nya regeringen och näringslivet att använda Skavsta mer. Både Arlanda och framförallt Bromma har sina begränsningar, medan vi har kapacitet att växa.