â En liten skolpojke har faktiskt Ă„kt en gĂ„ng, det Ă€r jag bergsĂ€ker pĂ„. Kanske har han Ă„kt nĂ„n mer gĂ„ng ocksĂ„.
Orden Àr Lars Göranssons. Han Àr busschaufför pÄ linje 512 mellan Björnlunda och Kleva i Gnesta kommun, och det han pratar om Àr antalet resenÀrer hittills i Är.
I vÄras hade han ytterligare en passagerare, minns han.
â Före corona sĂ„ hade jag en kille, jag antar att han gick pĂ„ gymnasiet.
Buss 512 har tvÄ turer om dagen, en pÄ morgonen och en pÄ eftermiddagen, lÀngs en vacker rutt ute pÄ den sörmlÀndska landsbygden. Men bussen körs alltsÄ nÀstan alltid tom.
Lars Göransson trivs med sitt jobb som chaufför. Men att köra en helt tom buss dag efter dag kÀnns inte meningsfullt.
â Jag anser att det Ă€r ett otroligt slöseri med skattepengar, sĂ€ger han.
Kollektivtrafiken finansieras bara till en mindre del av biljettintÀkter. Resterande kostnader tÀcks av skattemedel. För buss 512:s del, med i det nÀrmaste obefintliga biljettintÀkter, fÄr sÄ gott som hela kostnaden tas av skattebetalarna i Gnesta kommun. Förra Äret kostade det 280 000 kronor att köra linjen, enligt Sörmlandstrafikens statistik, men dÄ var trafiken mer begrÀnsad Àn i Är. Antalet resenÀrer var Àven dÄ minimalt: Totalt gjordes 65 resor, de flesta av skolbarn, 2019. En endaste person köpte biljett pÄ turen förra Äret.
Ăven om buss 512 Ă€r ett extremt exempel, finns det mĂ„nga landsbygdslinjer med ytterst fĂ„ passagerare. Andra busslinjer drar in mer pengar, men biljettintĂ€kterna Ă€r lĂ„ngtifrĂ„n tillrĂ€ckliga för att tĂ€cka kostnaderna. Förra Ă„ret kostade den sörmlĂ€ndska busstrafiken nĂ€rmare 500 miljoner kronor, medan intĂ€kterna var 176 miljoner. RĂ€knar man bort intĂ€kterna frĂ„n skolkort, som betalas av skattemedel, drog trafiken in 119 miljoner.
Den som köper en biljett, betalar alltsÄ i snitt bara en knapp fjÀrdedel av vad resan egentligen kostar. Resten finansieras av kommunerna och av Region Sörmland.
â Det Ă€r en hel del skattemedel, konstaterar regionrĂ„det Monica Johansson (S), ordförande i LĂ€nstrafikens styrelse.
Om resenÀrerna skulle stÄ för hela kostnaden, skulle biljettpriserna antingen bli orimligt höga, eller sÄ skulle i stort sett alla busslinjer fÄ lÀggas ner. Och en vÀl utbyggd kollektivtrafik, Àven pÄ landet, anses viktig.
â Vi tycker att det Ă€r en viktig samhĂ€llsfunktion. Dels för att folk ska kunna ta sig till jobbet, dels för att man ska kunna bo kvar dĂ€r man bor, sĂ€ger Monica Johansson.
Men Àven om det inte Àr sÀrskilt kontroversiellt att kollektivtrafiken till en del betalas via skattsedeln, mÄste politiker och tjÀnstemÀn göra avvÀgningar mellan behov, kostnader och intÀkter.
Det Àr kommunerna som bestÀmmer vilka busslinjer som ska trafikeras inom respektive kommun, medan Region Sörmland ansvarar för den lÀnsövergripande trafiken. Alina Ruda Àr samhÀllsplanerare i Gnesta kommun och en av dem som jobbar med att planera busstrafik.
â Det Ă€r knepigt med lansbygdstrafik. Man vill kunna erbjuda en viss service till en rimlig kostnad, sĂ€ger hon.
Ett alternativ till att helt lÀgga ner busslinjer med fÄ resenÀrer Àr att göra om dem till anropsstyrd trafik. DÄ mÄste resenÀrerna förbestÀlla sin resa, och turen körs alltsÄ enbart vid behov. Men det finns nackdelar Àven med det. För resenÀren blir det ett extra steg att ta, vilket riskerar att minska kollektivtrafikens attraktivitet.
För vid sidan om att hitta en lÀmplig balans mellan kostnader, intÀkter och nytta finns Àven ett politiskt mÄl om att det kollektiva resandet ska öka, nÄgot som anses viktigt inte minst ur miljösynpunkt. Under Äret har utvecklingen till följd av coronapandemin gÄtt i motsatt riktning, med minskat resande och minskade intÀkter, nÄgot som bekymrar regionpolitikern Monica Johansson.
Hon befarar att det kommer att ta tid, innan resandet nÄr upp till nivÄerna före pandemin. De som nu valt att ta bilen i stÀllet kanske fortsÀtter med det Àven nÀr pandemin Àr över.
â Vanans makt Ă€r stor, sĂ€ger hon.
SÄ vad hÀnder med buss 512, som nÀstan alltid körs tom? NÄgon nedlÀggning av linjen planeras inte. I stÀllet kommer morgonturen att senarelÀggas nÄgot, eftersom det visat sig att den nu Àr tidig för att passa de elever som ska till skolan i Björnlunda, enligt Alina Ruda vid Gnesta kommun.
Kanske fÄr Lars Göransson vÀlkomna skolbarn pÄ turen nÀsta Är.