Här är de nya tågen

Så här ska de nya tågen se ut som ska rulla i Sörmland i riktning mot Stockholm. 18 dubbeldäckare har beställts. Landstinget och länets kommuner betalar drygt 1,8 miljarder kronor.

Tågish

Tågish

Foto:

Sörmland2015-07-03 19:19

Kostnaden är lite drygt hälften av vad landstinget lägger ned på ombyggnad av länets sjukhus.

Satsningen på egna tåg görs efter att landstinget tröttnat på SJ, som dikterat villkoren. Nu ska man tillsammans med landstingen i Stockholm, Östergötland, Örebro, Västmanland och Uppsala driva tågtrafik i egen regi.

Tillsammans har man bildat bolaget Mälab för att utveckla tågtrafiken.

De nya regionaltågen ska erbjuda fler turer, resa med ett och samma kort över länsgränser (zonbaserad taxa ska gälla), med lokalbuss eller tunnelbana i Stockholm.

En annan sak är att antalet turer ska utökas. Det kommer bli fler turer i rusningstrafik och även någon senare kvällsavgång.
– Ambitionen är att etablera ett tåg i timmen på Svealandsbanan och Nyköpingsbanan under rusningstrafik, säger Mårten Levin, vd på Mälab.

Bolaget Transitio, som kommer äga tågen och hyra ut dem till Mälab, har efter upphandling ingått avtal med företaget Stadler om leverans av 33 nya dubbeldäckare varav 18 till Sörmland.

Ordervärdet är beräknat till 3,5 miljarder kronor varav drygt 1,8 miljarder står landstinget Sörmland och Sörmlands kommuner för. Transitio finansierar köpet, men det är Mälabs ägare som ställt säkerhet i form av borgen.

Tågen kan hålla en hastighet av 200 kilometer i timmen, men på Nyköpingsbanan går det inte att köra i den hastigheten eftersom den är så kurvig.

Med de nya tågen kommer restiden kortas.
– De nya tågen kan accelerera och stanna snabbare, säger Helena Ekroth, vd för kollektivtrafikmyndigheten i Sörmland.

Ännu snabbare restid för resenärer i södra Sörmland blir det när Ostlänken står klar.

Varje tåg ska ha 340 sittplatser, plus fällstolar och med inredning anpassad för arbets- och vardagsresor.

Tågen ska när de inte är i trafik stationeras i lokstallar i Eskilstuna, vilket kan generera uppemot 100 nya jobb.

I dag finns det tåg som går direkt från Katrineholm och Eskilstuna till Stockholm. Det innebär restider kring en timme. Det kommer ske även fortsättningsvis.

Däremot har inte Nyköpings kommun hittills inte framfört några sådana önskemål, vilket innebär att Nyköping trots kortare resväg, sett i kilometer, har tåg som tar lika lång tid som Katrineholm och Eskilstuna.

Planen är att tågen ska börja rulla 2018 efter att Citybanan är klar.

Men nu har Transitios tilldelning av tåg till Stadler har överklagats.

Kan det fördröja processen?
– Det kan jag inte svara på i dagsläget. Vi hoppas domstolarna arbetar snabbt med frågan, svarar Mårten Levin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om