Årets Kundmötesbarometer från Strängnäsföretaget Custitude visar att butikskedjan Elon är mest uppskattad av de besökande kunderna.
Johan Cederblad och Richard Jarméus äger Elon i Eskilstuna tillsammans och de är givetvis glada över resultatet.
– Det är fantastiskt roligt, det är precis det här som vi i Eskilstuna och Elon-kedjan eftersträvar, säger Richard Jarméus, och fortsätter:
– Vårt motto är alltid att försöka göra så att kunden är kung, de ska vara nöjda. De ska känna att de får det där lilla extra när de besöker oss.
Han berättar att de arbetar hårt med personalen om att kunden är det viktigaste de har.
– Kul att detta bekräftas nu, det är ett kvitto på att vi gör någonting rätt.
Även i Elon:s butik i Strängnäs är de positiva till att kunderna tycker att de är bäst i undersökningen.
– Det låter fantastisk, det bevisar på att vi gör något bra här, säger Göran Fredin som äger Elon-butiken i Strängnäs tillsammans med Per Jansson.
Han menar att de alltid har strävat efter att kunderna ska vara nöjda.
– De är det viktigaste vi har i butiken. Överlag skulle jag säga att vi har ett bra bemötande från våra kunder, men det är otroligt att det blivit så att vi är bäst.
Hur kommer det sig att Elon fått bäst kundomdöme i er undersökning?
– Elon är den enda kedjan som verkligen sticker ut i positiv bemärkelse i årets undersökning. Det kan säkerligen vara så att det är ett resultat av snabbfotade handlare som agerar lokalt på sin marknad, säger Lotta Eriksson, vd och grundare av Custitude, och tillägger:
– Kundmötesbarometern är utvecklad i samverkan med forskare vid CTF vid Karlstads universitet.
Syftet med undersökningen är att på ett djupare plan förstå vad som driver lojalitet och försäljning i den fysiska butiken.
– Undersökningen utgår från ett kundperspektiv och fokuserar på själva kundmötet, interaktionen med säljaren.
360 personer har registrerat sina egna privata besök i fysisk handel under perioden november och december 2022, totalt 1 175 besök.
– Det ingår både besök där ett köp skett och besök där kunden lämnat butiken utan att handla. Elon är den kedja i Sverige som lyckats bäst med sina kundmöten runt om i Sverige. Det handlar allt från att överhuvudtaget ta kontakt med sina kunder och sedan hjälpa kunden hela vägen till köp, avslutar Lotta Eriksson.