Här är farligaste platsen på olycksdrabbade vägen

Sedan mitträcket kom på plats har trafikolyckorna på 55:an ökat, visar Kurirens kartläggning.
En plats sticker ut, där trafikanterna är särskilt utsatta.
– Det går väldigt fort i korsningarna, konstaterar Leif Fredriksson på Västra Sörmlands räddningstjänst.

Sedan 55:an fick mitträcke mellan Katrineholm och Flen, 2009 respektive 2014, har olyckorna ökat. Värst drabbad är sträckan mellan Valla och Flen, enligt räddningstjänstens siffror.

Sedan 55:an fick mitträcke mellan Katrineholm och Flen, 2009 respektive 2014, har olyckorna ökat. Värst drabbad är sträckan mellan Valla och Flen, enligt räddningstjänstens siffror.

Foto: Jimmy Persson

Sörmland2024-11-24 06:25

Mötesfria vägar räddar liv. Så låter det ofta när Trafikverket och andra aktörer inom trafiksäkerhet förklarar varför vägnätet får allt fler mitträcken. Och visst är det så. Räckena minskar risken för allvarliga olyckor med minst 70 procent, enligt statistik från M Sverige. 

Å andra sidan kan trafikanter vaggas in i en falsk trygghet när vägar byggs om till mötesfria och hastigheten höjs till 100. Det menar i alla fall Leif Fredriksson, som är brandman på Västra Sörmlands räddningstjänst sedan många år. 

– Tack vare mitträckena minskar de allvarligaste olyckorna. Samtidigt är vi ute på många singelolyckor, som kan bero på att man väjer för djur eller sitter och fipplar med mobilen och kör in i mitträcket. Många blir invaggade i en falsk trygghet när det är 100-väg, säger han. 

undefined
Leif Fredriksson tycker att det är bra med mitträcken, men säger att det finns mer att göra för att förbättra trafiksäkerheten på 55:an mot Valla och Flen. "I Sköldingekorset, vid kaffestugan Fridhem, är det 70 när du kommer från Flen, men 100 när du kommer från Katrineholm. Det borde vara 70 åt båda hållen", säger han.

Hela riksväg 55 mellan Katrineholm och Flen har varit mötesfri sedan 2015, där den första etappen till Valla blev klar 2009.

Sedan mitträcket sattes upp har olyckorna på sträckan Katrineholm–Valla ökat med 54 procent eller i genomsnitt nästan tre fler olyckor per år. Motsvarande siffror för sträckan Valla–Flen visar är en ökning på 129 procent eller i genomsnitt nästan fem fler olyckor per år. 

Statistiken baseras på antalet trafikolyckor på den aktuella vägsträckan som Västra Sörmlands räddningstjänst har ryckt ut på. Viss ökning kan förklaras med att räddningstjänsten sedan omkring år 2016 åker på fler olyckor än tidigare, men även att trafikmängden ökat.

– Det är intressant att ökningen på den andra sträckan, mellan Valla och Flen, har varit större jämfört med ökningen av det totala antalet olyckor vi har åkt på under motsvarande tidsperioder. Samtidigt är det små siffror vi pratar om, så bara en olycka kan påverka statistiken, säger Filip Lindvall, brandingenjör på Västra Sörmlands räddningstjänst. 

När vi jämför sex av de större korsningarna mellan Katrineholm och Flen visar det sig att Fyrökorset, där det både går att svänga mot Valla och Flodafors, har haft den största ökningen av antalet trafikolyckor sedan korsningarna fick mitträcke. 

undefined
Av sex större korsningar utmed 55:an mellan Katrineholm och Flen är det så kallade Fyrökorset, utanför Valla, värst olycksdrabbat.

Mellan 2003 och 2013 skedde sju trafikolyckor i Fyrökorset. Efter ombyggnationen, mellan 2015–2023, har antalet olyckor uppgått till 15. Det ger en ökning på 161 procent. Vad ökningen beror på är svårt för räddningstjänsten att svara på. 

– Rent siktmässigt är det bra sikt i alla korsningar på sträckan, men hög hastighet innebär ökad risk för olyckor. Fartkameror och sänkt hastighet skulle kunna leda till färre olyckor i korsningarna, säger Daniel Rosenlund, insatsledare på Västra Sörmlands räddningstjänst. 

undefined
Daniel Rosenlund ser fartkameror och sänkt hastighet som viktiga åtgärder för att minska olycksrisken. Trafikverket anser dock att kamerorna gör större nytta på vägar utan mitträcke.

Trots olyckorna anser Trafikverket att sträckan mellan Katrineholm och Flen har "mycket god" trafiksäkerhet efter ombyggnationen. 

– När en väg mötessepareras är det inte ovanligt att antalet lindriga olyckor ökar. Det kan handla om bilar som tar i vajerräcket eller upphinnandeolyckor där körfält går ihop, säger Torbjörn Andersson, åtgärdsplanerare på Trafikverket. 

Däremot har myndigheten pekat ut att fyra av korsningarna mellan Katrineholm och Flen har låg trafiksäkerhet. Det handlar om de två infarterna till Valla respektive Sköldinge. Dessa finns med i deras lista över objekt som man vill titta närmare på och eventuellt åtgärda. 

– Samtidigt är det svårt att få pengarna att räcka till allt vi vill göra, säger Torbjörn Andersson. 

undefined
Trafikverket menar att trafiksäkerheten behöver bli bättre i fyra korsningar mellan Katrineholm och Flen. Förutom de två infarterna till Valla handlar det om båda infarterna till Sköldinge. En av dem ligger vid kaffestugan Fridhem, som bilden visar.
Mer olycksstatistik

Från 2003 och fram till 31 oktober i år har räddningstjänsten ryckt ut på 291 olyckor på 55:an mellan Katrineholm och Flen. 

Under samma period har totalt fyra dödsolyckor inträffat på sträckan. 

Etappen mellan Katrineholm och Valla blev mötesfri 2009. Sedan dess har antalet olyckor ökat med nästan tre olyckor per år. 

Etappen mellan Valla och Flen blev mötesfri 2014. Sedan dess har antalet olyckor ökat med nästan fem olyckor per år. 

Av sex större korsningar är Fyrökorset mest olycksdrabbad. Sedan ombyggnationen 2014 har olyckorna ökat med 161 procent. 

I den första Vallakorsningen, om du kommer från Katrineholm, har dock antalet olyckor halverats sedan ombyggnationen 2009. 

Notering: Undersökningen är inte statistiskt säkerställd. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!