Den nya Länstransportplanen som Region Sörmland tagit fram sträcker sig till 2033. Här är de större projekten man planerar att genomföra:
Väg 57 Gnesta-E4
Vägstandarden ska höjas och vägen ska breddas. Men vill också genomföra åtgärder för framkomlighet och trafiksäkerhet bland annat. Vägplanen är fastställd och man räknar med att starta 2022 eller 2023. Kostnaden beräknas till 225 miljoner.
Östra infarten Nyköping
Åtgärder planeras för att förbättra framkomligheten och öka trafiksäkerheten vilket innefattar bland annat 2+2-körfält och gång- och cykeltunnel. En vägplan håller på att tas fram och byggstarten är beräknad till 2023-2024. Kostnaden är 120,6 miljoner.
Väg 218 Vagnhärad-Trosa
Här ska framkomligheten för fordonstrafiken öka samtidigt som man vill minska antalet viltolyckor. En vägplan håller på att tas fram och byggstarten är planerad till 2023. Kostnad? 88,6 miljoner.
Väg 55 Dunker-Björndammen
Trafiksäkerheten och framkomligheten ska öka på sträckan. Man planerar att bygga om till 2+1-väg, en del av vägen ska även få ny sträckning samt viltstängsel. Planerad byggstart är 2023 och kostnaden beräknas till 161,5 miljoner.
Väg 53 Infart Eskilstuna
Syftar till att öka trafiksäkerheten och framkomligheten på väg 53 som delvis får ny sträckning samt en ny cirkulationsplats. Planerad byggstart är 2024 och kostnaden beräknas till 134,6 miljoner.
Väg 53 Genomfart Eskilstuna
Förbättra väg 53 genom centrala Eskilstuna med trafiksäkerhetsåtgärder för oskyddade trafikanter bland annat. Beräknad byggstart är inom perioden 2025-2027 och åtgärden beräknas kosta 61,5 miljoner.
Kungsladugårdsleden, väg 52
Ny vägsträckning som ska koppla ihop Skavsta flygplats, nya resecentrum och Skavsta utvecklingsområde med väg 52, väg 53 och E4. Byggstart är planerad inom perioden 2028-2033 och kostnaden bedöms till 159 miljoner.
Förbifart Flen
Utveckling av stråket väg 55 vid den del som går förbi Flen för att öka framkomligheten och samtidigt öka trafiksäkerheten i centrala Flen. Beräknad byggstart är perioden 2028-2033 och kostnaden 155 miljoner.
Infart Strängnäs
En ny infart från E20 för att förbättra kopplingarna till Strängnäs centrum vilket också bedöms öppna upp för nya exploateringsområden. Beräknad byggstart under perioden 2028-2033. Åtgärden beräknas kosta 91 miljoner.