Hittills i år har det kommit in 1 511 klagomål till patientnämnden jämfört med 1 437 i fjol.
Patientnämnden är fristående och handlägger synpunkter och klagomål på offentligt finansierad hälso- och sjukvård som drivs av eller har avtal med Region Sörmland, länets nio kommuner och Folktandvården.
Patientnämndens ordförande Lennart Svensson (Vård för pengarna) tror att det ökade antalet ärenden beror på att patientnämnden har blivit mer känd. Hittills i år har klagomålen ökat med fem procent. 2022 ökade antalet med 14 procent.
– Det är nog så att medvetandet hos folk har ökat, säger han.
Mer än var femte klagomål handlar om brister i kommunikationen. Lennart Svensson förstår att det kan vara jobbigt om man som patient till exempel upplever att man får motstridiga uppgifter.
– Man kommer till läkare, man har kanske varit fylld av oro länge och man undrar hur det står till, säger han.
Patientnämndens uppgift är att hjälpa patienter och närstående att föra fram synpunkter till vården och se till att de blir besvarade av vården. Patientnämnden gör analyser utifrån klagomålen och skriver rapporter om olika problem.
Av de synpunkter som kommit in i år gäller nästan hälften problemområdet vård och behandling. Här har det i år inkommit 745 synpunkter.
– Det kan till exempel handla om att patienter nekats en undersökning eller bedömning som de anser sig ha rätt till. Undersökningen och bedömningen kan också ha fördröjts. Remisser har skickats, men till följd av väntetider på många olika kliniker har diagnoser fördröjts, säger Carolina Sandberg, enhetschef på patientnämndens kansli.
Klagomålen handlar även om att patienter upplever att diagnoser blivit felaktiga. Likaså att ordinering av läkemedel fördröjts eller blivit felaktig.
– En del patienter tycker att de ska bli remitterade till andra sjukhus, säger Carolina Sandberg.
13 procent av klagomålen gäller patienter i åldern 0-19 år. 436 av klagomålen gäller primärvården. Klagomålen på länets sjukhus fördelar sig enligt följande:
- Mälarsjukhuset: 575
- Nyköpings lasarett: 306
- Kullbergska sjukhuset: 93
Patientnämnden kommer snart att presentera en rapport om Folktandvården i Sörmland utifrån 2022 års ärenden då klagomålen på tandvården ökade. Utifrån årets ärenden kan patientnämnden komma att skriva en rapport om specialistvårdens tillgänglighet. Något beslut är ännu inte fattat, men nämnden kommer då att titta på bland annat väntetiderna och hur de hanteras.
Många patienter berättar att de upplevt bristande bemötande eller bristfällig kommunikation i vården. Patientnämndens summering av 2022 innehåller bland annat den här rösten från en närstående: "Respekt, empati, omhändertagande och ansvar borde vara en ledstjärna för alla som arbetar med sjuka människor men tråkigt nog är det inte så."
– Det kan handla om att informationen inför en undersökning eller behandling varit otillräcklig eller att man fått den vid fel tillfälle så att den kommit för sent. Det kan också vara att närstående inte har fått information eller att det finns hinder - kulturellt eller språkligt - som gör att det brister, säger Carolina Sandberg.
Antal klagomål på vården i Sörmland 2023 per problemområde:
- Vård och behandling: 746
- Kommunikation: 306
- Tillgänglighet: 126
- Vårdansvar och organisation: 107
- Resultat: 75
- Administrativ hantering: 65
- Dokumentation och sekretess: 48
- Ekonomi: 29
- Övrigt: 9
Källa: Patientnämnden Sörmland.