Broar ska bytas, vägbanor ska slipas och diken ska förbättras. Runt om i Sörmland planerar Trafikverket för flera vägarbeten i sommar.
– För Sörmlands del är det främst beläggningsarbeten. Under vintern, när det varit ömsom kallt och ömsom varmt, så har det bildats spår i vägbanorna. Det ser nästan ut som att man kört med ordentliga dubbdäck och rivit upp beläggningen, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Tre av de vägarbeten som planeras i Sörmland räknas in i Trafikverkets egen lista över de vägarbeten i landet som beräknas ge störst störningar i trafiken. Det ena gäller E4 mellan Nyköping och Tystberga där just underhåll av vägbeläggningen planeras. De andra två stora vägarbetena gäller E20 mellan Eskilstuna och Arphus samt väg 55 mellan Strängnäs och Enköping.
– Det handlar om att åtgärda slitage, det är de stora delarna som ska göras.
Just beläggningsarbete är enligt Bengt Olsson ett arbete som ger stor påverkan på trafiken, eftersom det ofta handlar om långa sträckor som behöver åtgärdas. Hans vill uppmana trafikanterna att ta det lugnt förbi vägarbeten.
– Visa hänsyn till de som jobbar på vägen. Vi har haft alldeles för många olyckor där personer som jobbar på vägen drabbats, inte bara vid vägarbeten utan också personal från räddningstjänst och polis har drabbats alltför många gånger.
Hur vill du att man som trafikant ska agera när man passerar ett vägarbete?
– Sänk farten lite, det handlar inte om många sekunder du tappar på det stora hela. Och visa hänsyn, inte bara till de som jobbar på vägen utan också till andra trafikanter.
Just vid vägarbeten finns enligt Bengt Olsson en annan åtgärd som kan rädda liv. Vid flerfiliga vägar kan trafiken ledas om till bara en av filerna under tiden som vägarbetet pågår. Det kan innebära att det blir tvära svängar och mötande trafik på en väg som brukar vara rak och mötesfri.
– Se till att hålla avstånden. Vid vägarbeten är det ofta så att trafiken trycks ihop och håller man inte avståndet är det lätt att det blir seriekrockar.
Att flera av de större vägarbetena görs under sommaren handlar om att det är då klimatet är som mest gynnsamt.
– Det behöver vara säkert på plussidan innan vi sätter igång, det gäller både för arbeten på väg och järnväg. Det behöver vara bra temperaturer för att lägga asfalt och när det gäller svetsarbeten på järnvägen så håller bultarna bättre om det görs när det är varmt ute.
Exakt när ett vägarbete dras igång bestäms därför utifrån väderleken.
– Fem dagar i förväg går vi ut med information om när ett vägarbete ska börja.
Upplever ni att det är ett problem att gynnsamma tider för vägarbeten sammanfaller med semestertrafiken?
– Visst är det så att vi märker av ett högre tryck i trafiken när semestertiderna drar igång vid midsommar. Mitt råd är att trafikanterna utrustar sig med lite tålamod, man kommer fram men då kommer man också fram säkert.