Här finns Ostlänken-jobben

Ostlänken ger minst 25 000 jobb, varav 6 000 inom bland annat hotell och restaurang. Så lyder prognosen i en ny rapport.

Sörmland2017-01-18 19:11

Ostlänken beräknas kräva, med järnväg, tunnlar och resecentra, 19 000 så kallades årsarbeten för att bli verklighet.

På onsdagen presenterades en rapport, framtagen av East Sweden Infra Cluster, som visar att ytterligare 6 000 årsarbeten skapas. Jobb som kommer att finnas bland annat inom hotell och restaurang.

Totalt blir det runt 25 000 årsarbeten kring det jättelika infrastrukturprojektet, som väntas ge upphov till en livlig arbetsmarknad vid sidan om själva bygget.

Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska Handelskammaren, beskriver Ostlänken som "århundradets tillväxtchans" för företagen.

25 000 årsarbetare – hur många nya jobb är det?

– Det är svårt att översätta till antal personer. Men det blir minst lika många personer, som det blir årsarbeten, säger Anna Lövheim.

Ditt bästa tips till kommunerna utmed Ostlänken, till exempel Nyköping och Trosa?

– Att samverka med alla aktörer längs med järnvägsstråket! Att jobba strategiskt för att få fram utbildningar. Det är oerhört viktigt att få rätt kompetenser till projektet.

Bästa tipset till företag som vill dra nytta av Ostlänken?

– Bli medlemmar i East Sweden Infra Cluster. Det ökar chansen att få info om projektet och ta affärschanser tillsammans med andra företag

Om jag är arbetslös och saknar utbildning – vad ska jag satsa på för att få jobb tack vare Ostlänken?

– En yrkesutbildning inom bygg, till exempel maskinförare eller anläggningsarbetare. Sjuksköterska, undersköterska och kock är andra bra val. Med den inflyttning och inpendling som följer med projektet, kommer det att krävas mer av många branscher, till exempel vård och skola, säger Anna Lövheim.

Enligt planen ska Ostlänkenprojektet inledas med ett förberedande bygge under 2017. Det är godsbangården i Norrköping som ska flyttas, samt att ett industrispår kallat "Kardonbanan" ska byggas.

– Det måste göras för att höghastighetsjärnvägen ska få plats när den börjar byggas, säger Johan Tjerneng, kommunikationsansvarig för Ostlänken på Trafikverket.

Det förberedande bygget i Norrköping skulle inledningsvis ha startat i vår, men ser nu ut att bli uppskjutet.

– Det beror på att regeringens byggstartslista är försenad. Det i sin tur har försenat anbudsförfarandet. Just nu ser det ut som att vi kommer i gång i augusti, säger Johan Tjerneng.

Enligt honom påverkar inte förseningen tidplanen för bygget av själva höghastighetsjärnvägen, som enligt Trafikverkt väntas starta tidigast 2020.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!