"Vad har Ivo sett 2022?" Det är namnet på den sammanfattning av brister som Inspektionen för vård och omsorg noterade under förra året. Årsrapporten pekar på att myndigheten hittat allvarliga brister inom områden som hot och kränkningar mot placerade barn och unga, en för låg lägstanivå i vården av äldre samt brist på disponibla vårdplatser inom sjukhusvården. Av 27 granskade sjukhus – inklusive Mälarsjukhuset – fann Ivo skäl till kritik på samtliga.
Patienter och anhöriga har rätt att klaga på vård och omsorg, och det gör man. Men i olika utsträckning. Ivo har mätt antalet klagomål per 100 000 invånare och den jämförelsen "vinner" sörmlänningarna klart, med 73 inkomna klagomål. Tvåa är Västernorrland, Norrbotten och Östergötland med 64 klagomål per 100 000 invånare. Riksmedel var 62 och Gotland producerade överlägset lägst andel klagomål; 25 per 100 000 invånare.
Vård, behandling och bemötande är det allmänheten klagar på mest.
Av inkomna klagomål från Sörmland utreddes 18 procent; 13 ärenden. Att jämföra med att 42 procent av Gotlandsärendena fick en utredning. De flesta utredningar från allmänhetens klagomål handlade om kirurgi och primärvård.
Marie Bennermo är patientsäkerhetsansvarig i Region Sörmland. Hon konstaterar att de inkomna klagomålen till Ivo 2022 kan ha handlat om mycket annat än om den regionala vården.
– Det kan ha rört kommunala äldreboenden, privata vårdcentraler eller något annat. Men det är klart att de flesta klagomålen förmodligen handlade om vår stora verksamhet, och jag ska titta närmare på de här siffrorna. Men det jag vet är att våra ärenden inte ökat. De klagomål från allmänheten som Ivo bedömde och skickade till oss för vidare utredning förra året var 38 stycken.
Marie Bennermo funderar också kring att många klagomål från sörmländska patienter och anhöriga egentligen kanske skulle ha skickats till Patientnämnden, eller direkt till den berörda vårdinrättningen, i stället för till Ivo.
– Det kan vara så att Ivo många gånger avstår från att utreda och i stället skickar tillbaka klagomålet med hänvisning till Patientnämnd eller avdelningen det handlar om.
IVO:s uppdrag är att granska de allvarligaste riskerna och bristerna i syfte att vården och omsorgen ska vara av god kvalitet för alla patienter och brukare.