Någonstans i åldern 10-16 år tappar vartannat svenskt skolbarn intresset för teknik och för NO-ämnena. Och ointresset cementeras genom livet. Den som såg sig som dålig på matte i högstadiet tycker sig vara värdelös i ämnet också som vuxen, visar studier.
Men framtiden är formbar, konstaterar Sofie Munke Cilano, projektledare för vad som just nu växer fram i länet under namnet Science Center Sörmland.
Det hon och alla samarbetspartners hoppas är att den kommande digifysiska upplevelseparken ska öka intresset för teknik, naturvetenskap och matte bland såväl skolbarn som vuxna.
– Det här är jättespännande. Region Sörmland är spindeln i nätet i skapandet av ett sammahållande centrum för de verksamheter som redan finns i länet.
Hon förklarar vad digifysiskt betyder.
– Centret blir både fysiskt och digitalt. Fysiskt tack vare alla noder, alla vetenskapsverksamheter som redan finns att besöka i länet, såsom stadsbiblioteken, KomTek, Mälardalens universitet och Munktellmuseet.
– När man pratar om science center i dag är det ofta i fysiska konstellationer, som Tom Tits i Södertälje och Universeum i Göteborg. Vi moderniserar upplevelsen på ett sätt ingen annan i Sverige gjort före oss, genom att lägga till en virtuell verksamhetsplattform och göra den kompatibel med den senaste tekniken. På så sätt kan all verksamhet besökas när som helst, exempelvis med VR-glasögon.
Här ska besökarna kunna hitta häftiga upplevelser som att besöka vetenskapscenter världen över, gå in i en mänsklig cell, stå bredvid en enorm dinosaurie eller prata med en astronaut – ute i rymden. I alla sörmländska kommuner kommer minst ett bibliotek att ha VR-utrustning att låna ut till skolor. Privatpersoner får låna den på plats.
Anledningen till satsningen, förklarar Sofie Munke Cilano är att samhället i stort går mot att bli mer virtuellt och digitalt. Upplevelseparken ska kunna användas av såväl skolverksamhet och förskolor som barn, unga och vuxna i allmänhet. För att öka intresset för de vetenskapliga ämnena.
– Tanken är att barnen ska gå hem och utveckla sin nyfikenhet, och att man på sikt ska få in framtidens pedagogik i skolorna. Eleven kan med läraren bredvid uppleva världen virtuellt med alla sinnen. Forskning visar att tekniken bidrar till ett bättre lärande.
Den stora lanseringen av Science Center Sörmland sker till årsskiftet.