När skymningen kommer tidigare om kvällen börjar viltet röra på sig. Skymningen innebär samtidigt att viltet är svårare att upptäcka.
Det blir som skuggor som rör sig som mörka konturer och plötsligt kanske du hör en duns och bilen snurrar och har du tur får du inget möte av annat fordon och kanske lyckas du återfå kontrollen över ditt ekipage.
I fjol dog tre personer efter kollision med rådjur, hjort, ren eller älg och 68 skadades svårt.
Sörmland utgör inget undantag när det gäller viltolyckor. Tvärtom.
Sörmland är kanske det mest viltrika län i hela landet. Kron- och dovhjort i tusental, vildsvin, rådjur, mufflon och älg finns i länet och det innebär också att risken för olyckor ökar.
Jämfört med Västmanland som både till ytan och sett till antal invånare är ungefär lika så har det i Västmanland hittills i år rapporterats 832 viltolyckor, enligt Nationella viltolycksrådet.
I Sörmland är det 1 443, alltså över 600 fler.
I Sörmland är väg 52 och väg 53 de mest olycksdrabbade, samtidigt som de vägarna är de mest trafikerade genom länet.
Nyligen fick Sörmlandspolisen in rapporter om fjorton viltolyckor på bara ett halvt dygn.
Det finns flera orsaker till att det inträffar fler viltolyckor under hösten. Jaktsäsongen är i gång, många bär- och svampplockare är ute i skog och mark, vilket leder till att djuren är mer i rörelse.
Men det går att minska riskerna att krocka med vilt. Var extra uppmärksam vid de mest olycksdrabbade vägarna.
Jan Olevall är biträdande chef för polisens brottsförebyggande arbete. Han delar gärna med sig av några tips till alla bilförare.
— Ha även blicken mot sidorna för att se om det dyker upp något. Ha även lite fantasi - var kan viltet dyka upp? Finns det vatten i närheten som viltet söker sig till?
— Finns det gärden och åkrar där bönderna sått, som lockar till sig vilt bör man också hålla koll.
— Och så sänk hastigheten, ha bra däck, använd bilbälte och kör alltid nykter, säger Jan Olevall.
Lars Nordqvist, verksamhetsansvarig för Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande i Sörmland, säger att viltstängsel är också ett bra skydd.
— Ju mer stängsel desto färre olyckor, så alla skulle må bra av mer viltstängsel. Men kostnader ställs mot kostnader, säger han.
Och viltstängsel hjälper inte överallt. Vid vägar med många korsningar, ut- och infarter kan viltet bli fångat på körbanan.