Hit går partiernas miljoner

SN har kartlagt hur landstingspartierna satsar sina pengar i valrörelsen:

sedlar1.jpg

sedlar1.jpg

Foto:

Sörmland2014-09-06 10:20

Sverigedemokraterna

Budget för marknadsföring i valet: 300 000 kronor.

Radioreklam: nej. Tv-reklam: nej. Annonsering i dags- eller veckopress: Nej. Affischer: Ja. Facebook: Ja. Direktreklam: Ja. Övrigt: Inget speciellt.

Folkpartiet

Budget för marknadsföring i valet: 160 000– 170 000 kronor).

Radioreklam: Ja. Tv-reklam: Ja. Annonsering i dags- eller veckopress: Ja.Affischer: Ja. Facebook: Ja. Direktreklam: Ja. Övrigt: Ingen speciellt.

Centerpartiet

Budget för marknadsföring i valet: 700 000 kronor.

Radioreklam: Ja. Tv-reklam: Nej. Annonsering i dags- eller veckopress: Ja. Affischer: Ja. Facebook: Ja. Direktreklam: Ja. Övrigt: Har hyrt in extra personal under valkampanjen, köpt in kläder, plåsterförpackning, kepsar och badbollar.

Moderaterna

Budget för marknadsföring i valet: 2 000 000 kronor.

Radioreklam: ja. Tv-reklam: Ja. Annonsering i dags- eller veckopress: Ja. Affischer: Ja. Facebook: Ja. Direktreklam: Ja. Övrigt: Partiet satsar mer än någonsin och är med överallt.

Vänsterpartiet

Budget för marknadsföring i valet: 700 000 kronor.

Radioreklam: Nej. Tv-reklam: Nej. Annonsering i dags- eller veckopress: Ja. Affischer: Ja. Facebook: Ja. Direktreklam: Ja. Övrigt: Satsar lite mer än tidigare, framför allt på digital reklam.

Kristdemokraterna

Budget för marknadsföring: 100 000 kronor.

Radioreklam: nej. Tv-reklam: Nej. Annonsering i dags- eller veckopress: Ja. Affischer: Nej. facebook: Ja. Direktreklam: nej. Övrigt: delar ut valbroschyrer vid personliga möten.

Miljöpartiet

Budget för marknadsföring i valet: 865 000 kronor.

Radioreklam: nej. Tv-reklam: nej. Annonsering i dags- eller veckopress: nej, inte än. Affischer: Ja. Facebook: Ja. Direktreklam: Nej. Övrigt: Lägger mycket på digitala utskick och har hyrt en elbil under sex veckor.

Socialdemokraterna

Budget för marknadsföring i valet: 800 000– 1 000 000 kronor.

radioreklam: Ja. Tv-reklam: Nej. Annonsering i dags- eller veckopress: Ja mycket begränsat). Affischer: Ja. Facebook: Ja. Direktreklam: Nej. Övrigt: Anser att betydelsen av marknadsföring i sociala medier ökat, men fortfarande är det personliga mötet avgörande via knacka dörr och telefon.

Vård för pengarna

Budget för marknadsföring i valet: 15 000 kronor.

Radioreklam: Nej. Tv-reklam: Nej. Annonsering i dags eller veckopress: Nej. Affischer: ja. Facebook: Nej. Direktreklam: nej. Övrigt: Tack vare medlemsavgifter och välvilliga bidrag har partiet lyckats skrapa ihop pengar, som man satsar på flygblad och affischer.

Uppgiftslämnare: Adam Marttinen, Thom Zetterström (SD), Axel Wevel (C), Jan-Olof Blomster (FP) Patrik Renfors (V), Roger Ljunggren (S), Ragnar Lindén (MP), Jonas Lindeberg (Vård för pengarna), Marie-Louise Forslund-Mustaniemi (KD), Magnus Leivik och Marie Agmén (M)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!