Fram till slutet av november har omkring 60 coronarelaterade ärenden inkommit till patientnämndens kansli. Tidningen har granskat samtliga klagomål och fram träder en bild som tyder på att allvarliga brister förekommit. Här är några exempel:
I våras beslöt en kvinnas läkare att hon inte skulle få intensivvård eller syrgas om hon blev sjuk i covid-19. Hon skulle bara få palliativ vård på grund av sin "höga biologiska ålder" samt resursknapphet. Kvinnans son har anmält det inträffade.
Ett annat ärende gäller en privat vårdcentral och Vårdguiden 1177. En kvinna har anmält att hennes mamma nekades fysisk läkarbedömning av en privat vårdcentral och att hon via 1177 fick rådet att stanna hemma trots symtom på covid-19. Senare avled modern i sjukdomen. Dottern anser att hennes mamma hade varit i livet om vård satts in. Vårdcentralen beklagar det som hänt och anser att mamman borde ha bokats in för en läkarbedömning.
Ytterligare ett klagomål gäller ett tips som först inkom till Ivo. Enligt anmälaren ska personal på en av regionens vårdcentraler haft personalfest och i samband med det gått tipspromenad för att svara på frågor i olika butiker. Detta ska enligt anmälan lett till att personalen kom in i butiker under rusningstid, vilket ifrågasätts av anmälaren med anledning av covid-19.
Enligt en annan anmälan ska en kvinna på ett särskilt boende ordinerats morfin och de lugnande preparaten Midazolam och Oxascand när hon hade andningsbesvär, trots att hon bad om syrgas. Någon fysisk läkarbedömning ska inte ha gjorts. Senare visade det sig att kvinnan hade en bakteriell infektion och penicillin sattes in. Enligt anmälaren ska behandlingen ha påbörjats för sent, vilket kan ha bidragit till att hon avled.
I maj inträffade en incident på Nyköpings lasaretts akutmottagning. En kvinna besökte sjukhuset för att provta sig för covid-19. I rummet hon hamnade i fanns ett par skor under sängen, tillhörande en annan patient. Där fanns också en använd kräkpåse. När madrassen gled upptäcktes dessutom blod på sängen. Vården medger att de har brustit i sina städrutiner och att det som skett är "mycket beklagligt".
En annan anmälan gäller en kvinna som sökte akutvård på Mälarsjukhuset för andningsproblem, diarré och illamående. Eftersom hon tidigare haft kontakt med psykiatrin på Mälarsjukhuset på grund av utmattningsdepression, nekades hon att komma in på akuten och skickades i stället till psykakuten. Två dagar senare blev hon inlagd för konstaterad covid-19.
Förutom ovanstående händelser har flera anmälningar inkommit från personer som fått sin vård inställd på grund av pandemin. Dessutom gäller flera anmälningar personer som nekats provtagning för covid-19.
Marie Bennermo, chef för patientsäkerhetsenheten, skriver i ett mejl till tidningen att det är bra att människor vänder sig till patientnämnden med sina upplevelser av vården.
"Det ger oss möjlighet att ta till oss av kritik för att lära och förbättra vår verksamhet. Vissa anmälningar får vi anledning att gå vidare med och göra mer djupgående utredningar av för att misstag inte ska behöva inträffa igen. Patienter och deras anhörigas erfarenheter är alltid viktiga för oss”, går det att läsa i mejlet.