Hon är en av fem anställda inom landstinget som försöker hjälpa sörmlänningarna som väntar på vård.
De finns till för att klinikerna inte hinner, en avlastning helt enkelt.
Gunilla Carlson Kjell och hennes kollegor utför något av ett detektivarbete. De söker ofta på webbsajten vantetider.se var kön är kortast och vem eller vilka som kan ta emot.
När det är gjort tar de kontakt med det aktuella sjukhuset för att försäkra sig om att det verkligen finns plats.
När de gjort detta kontaktar de patienten och patientens hemmaklinik, som därefter ombesörjer själva pappersarbetet.
Men det är inte frågan om att ta över klinikernas ansvar eller ansvara för patientjournaler, poängterar Gunilla Carlson Kjell.
— Vårt uppdrag är att hjälpa patienten och öka tillgängligheten, säger hon.
Till valfrihets- och vårdgarantiservice går det att ringa dygnet runt till en telefonsvarare. Målet är att patienten ska få svar inom 24 timmar, förklarar Gunilla Carlson Kjell.