– Om en person till exempel är medvetslös så är det viktigt att den får vård och kommer till sjukhuset, säger Birgitta Barkne Nilsson. Först då, när man försäkrat sig om läget, kan det bli aktuellt att kontakta anhöriga.
”Bra system”
Det så kallade ICE-systemet, som är en förkortning av In Case of Emergency, uppfanns av en brittisk ambulanssjukvårdare. Det går ut på att man i sin mobiltelefon märker minst en nära anhörigs nummer med ICE innan personens namn. Råkar man ut för en olycka som gör att man själv inte kan prata, kan ambulanspersonalen snabbt se i personens mobiltelefon vem som ska kontaktas.
För några år sedan gick SOS Alarm ut med en kampanj om hur ICE fungerar och rekommenderade alla att skriva in det i sina mobiler.
– Det är ett bra system, tycker Maria Hellströmer som är funktionschef på SOS Alarm i Eskilstuna. Men först och främst ska man ta hand om den skadade, inte prata i telefon.
Bra för polisen
Maria Hellströmer tror att inte bara ambulanspersonal utan också polisen har nytta av att lätt kunna få tag i anhöriga till olycksdrabbade.
– Till exempel när det gäller minderåriga ungdomar som har råkat illa ut, säger hon. Då är det särskilt angeläget att kunna kontakta föräldrarna.
Läs hela artikeln i lördagens papperstidning.