En söndersprängd fiberkabel vid Bie, en avgrävd vattenledning vid Strängstorp, nära förgiftning av dricksvattnet i Bie och stora förseningar. Vägbygget på 56:an har kantats av problem sedan starten för drygt två år sedan.
Nu växer även den interna kritiken från personer som på olika sätt har god insyn i projektet och som Kuriren har varit i kontakt med. Det handlar om kommunikation som brister och arbeten som inte görs färdigt i tid innan nästa moment ska tas vid.
Som exempel lyfts tisdagskvällens arbeten vid Karsudden fram. Där tvingades grävmaskinerna nästintill arbeta på varandra samtidigt som det pågick beläggningsarbeten och var mycket fordonstrafik att hantera. Vissa moment hade inte gjorts klara i tid inför asfaltering.
– Det är kaos just nu. Det är galet, berättade en källa med insyn i vägarbetet, till Kuriren.
Även trafikanter är kritiska mot hur projektet hittills har hanterats under resans gång. En av dem är Biebon Suzanna Rhodevi. Hon tycker att Trafikverket har misslyckats radikalt i sin upphandling och anser att myndigheten borde lära sig av sina misstag.
– Att ta det billigaste anbudet blir inte bra, utan bara dyrare. Det är vi som betalar med våra skattepengar och då borde man ta reda på vilka som faktiskt klarar av att göra jobbet. Det blir säkert bra när det blir klart, men det tar alldeles för lång tid, säger hon.
Kuriren har ställt frågor till entreprenören Sacyr Hellsténs beträffande tisdagens utmaningar vid Karsudden, men också frågor kopplade till trafiksäkerhet och om företaget själv anser att arbetsledning och styrning fungerar på ett tillfredsställande sätt i projektet som helhet.
Några svar har inte mottagits från entreprenören. Däremot har Trafikverket inkommit med svar på hur myndigheten ser på situationen.
– I samband med uppstart av arbetsmoment kan det upplevas som stökigt och oplanerat då det är många arbetsfordon och lastbilar på plats. Anledningen till att grävmaskiner fanns på plats vid Karsudden var för att färdigställa de arbeten som är svåra att göra innan asfaltslaget har lagts, då det finns risk för skador på personbilar om det är för höga kanter, säger Camilla Karlsson, projektledare.
Nu är det personer med god insyn i projektet som upplever att det inte fungerade bra vid Karsudden. Hur ser du på kritiken?
– Det är klart att projektet får ta till sig av kritiken, då det verkar finnas de som upplevt det som mindre bra. Det finns alltid utrymme för att förbättra både planering och informations- och kommunikationsflöden. Vi ifrågasätter inte någons upplevelse.
Enligt Trafikverket har de ett "fungerande kontrakt" med Sacyr Hellsténs, varpå det i nuläget inte finns någon anledning att bryta det på grund av den kritik som framkommit eller tidigare förseningar. Myndigheten uppger att arbetsplatskontroller görs löpande.
– Vid avvikelser som har ett vite kopplat till sig enligt kontrakt, ges viten. Vite avseende eventuella förseningar är inte aktuellt i dag då projektet inte är försenat, säger Camilla Karlsson.
Hur menar du nu? Projektet skulle ha varit färdigt i slutet av 2024 och den nya tiden är satt till slutet av 2025.
– Vi har förlängt tiden, vilket gör att entreprenören inte är försenad enligt kontraktet. Försening uppstår först när kontraktets färdigställandetid har passerats. Vi tror på nuvarande tidplan och ser att vi kan färdigställa projektet under 2025, säger Camilla Karlsson.