Intern kritik riktas mot vägbygget på 56:an: "Kaos"

Utmaningarna i bygget på riksväg 56 fortsätter. Nu riktas intern kritik mot projektet. Bland annat mot tisdagskvällens arbeten vid Karsudden. "Kaos", säger en källa med god insyn.

Intern kritik riktas mot styrningen av vägprojektet utmed riksväg 56. Tidningen var själv på plats vid Karsudden under tisdagskvällen och arbetstagarna upplevdes stressade.

Intern kritik riktas mot styrningen av vägprojektet utmed riksväg 56. Tidningen var själv på plats vid Karsudden under tisdagskvällen och arbetstagarna upplevdes stressade.

Foto: Jimmy Persson

Sörmland2024-09-21 14:56

Nyheten i korthet

  • Vägbygget på riksväg 56 norr om Katrineholm, som pågått i över två år, möter intern kritik på grund av brister i kommunikation och förseningar.
  • Bland problemen nämns en söndersprängd fiberkabel, en avgrävd vattenledning och risk för förgiftning av dricksvattnet.
  • Trafikverket försvarar projektet och menar att de har ett "fungerande kontrakt" med entreprenören, trots kritiken och tidigare förseningar. Projektet förväntas vara klart 2025.

En söndersprängd fiberkabel vid Bie, en avgrävd vattenledning vid Strängstorp, nära förgiftning av dricksvattnet i Bie och stora förseningar. Vägbygget på 56:an har kantats av problem sedan starten för drygt två år sedan.

Nu växer även den interna kritiken från personer som på olika sätt har god insyn i projektet och som Kuriren har varit i kontakt med. Det handlar om kommunikation som brister och arbeten som inte görs färdigt i tid innan nästa moment ska tas vid.

Som exempel lyfts tisdagskvällens arbeten vid Karsudden fram. Där tvingades grävmaskinerna nästintill arbeta på varandra samtidigt som det pågick beläggningsarbeten och var mycket fordonstrafik att hantera. Vissa moment hade inte gjorts klara i tid inför asfaltering.

– Det är kaos just nu. Det är galet, berättade en källa med insyn i vägarbetet, till Kuriren.

undefined
Intern kritik riktas mot styrningen av vägprojektet utmed riksväg 56. Tidningen var själv på plats vid Karsudden under tisdagskvällen och arbetstagarna upplevdes stressade.

Även trafikanter är kritiska mot hur projektet hittills har hanterats under resans gång. En av dem är Biebon Suzanna Rhodevi. Hon tycker att Trafikverket har misslyckats radikalt i sin upphandling och anser att myndigheten borde lära sig av sina misstag.

– Att ta det billigaste anbudet blir inte bra, utan bara dyrare. Det är vi som betalar med våra skattepengar och då borde man ta reda på vilka som faktiskt klarar av att göra jobbet. Det blir säkert bra när det blir klart, men det tar alldeles för lång tid, säger hon.

undefined
Ombyggnationen av riksväg 56 har pågått sedan maj 2022 och än är det långt ifrån klart. Suzanna Rhodevi tycker att vägbygget borde ha skötts bättre.

Kuriren har ställt frågor till entreprenören Sacyr Hellsténs beträffande tisdagens utmaningar vid Karsudden, men också frågor kopplade till trafiksäkerhet och om företaget själv anser att arbetsledning och styrning fungerar på ett tillfredsställande sätt i projektet som helhet. 

Några svar har inte mottagits från entreprenören. Däremot har Trafikverket inkommit med svar på hur myndigheten ser på situationen. 

– I samband med uppstart av arbetsmoment kan det upplevas som stökigt och oplanerat då det är många arbetsfordon och lastbilar på plats. Anledningen till att grävmaskiner fanns på plats vid Karsudden var för att färdigställa de arbeten som är svåra att göra innan asfaltslaget har lagts, då det finns risk för skador på personbilar om det är för höga kanter, säger Camilla Karlsson, projektledare. 

undefined
Strax norr om Strängstorp får bilister mot Västerås möjlighet att göra omkörning.
undefined
Så här ser raksträckan ut strax söder om Strängstorp. Här blir det snart möjligt för trafikanter mot Katrineholm att köra om.

Nu är det personer med god insyn i projektet som upplever att det inte fungerade bra vid Karsudden. Hur ser du på kritiken?

– Det är klart att projektet får ta till sig av kritiken, då det verkar finnas de som upplevt det som mindre bra. Det finns alltid utrymme för att förbättra både planering och informations- och kommunikationsflöden. Vi ifrågasätter inte någons upplevelse.

undefined
Camilla Karlsson är projektledare på Trafikverket.

Enligt Trafikverket har de ett "fungerande kontrakt" med Sacyr Hellsténs, varpå det i nuläget inte finns någon anledning att bryta det på grund av den kritik som framkommit eller tidigare förseningar. Myndigheten uppger att arbetsplatskontroller görs löpande. 

– Vid avvikelser som har ett vite kopplat till sig enligt kontrakt, ges viten. Vite avseende eventuella förseningar är inte aktuellt i dag då projektet inte är försenat, säger Camilla Karlsson. 

Hur menar du nu? Projektet skulle ha varit färdigt i slutet av 2024 och den nya tiden är satt till slutet av 2025. 

– Vi har förlängt tiden, vilket gör att entreprenören inte är försenad enligt kontraktet. Försening uppstår först när kontraktets färdigställandetid har passerats. Vi tror på nuvarande tidplan och ser att vi kan färdigställa projektet under 2025, säger Camilla Karlsson.

undefined
Så här ser det ut i höjd med norra infarten till Bie.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!