Jättesatsningen som ska revolutionera kollektivåkandet

Dubbelt så många avgångar, ett enklare och förhoppningsvis också billigare biljettsystem och slutligen nya tåg. Nu laddar Mälardalsregionen för Mälartågen. En jättesatsning som är tänkt att revolutionera kollektivåkandet i sex län, där ibland Sörmland.

Sörmland2016-09-27 05:30

Det händer mycket på resandefronten just nu. Sörmlandstrafiken är mitt inne i ett omfattande byte av sitt kortsystem. Och runt hörnet väntar en ännu mer omfattande förändring av kollektivåkandet.

Det första steget tas om knappt tre månader. 11 december är startdatum för den nya tidtabellen som ska ge fler avgångar på fyra tåglinjer: Svealandsbanan, Nyköpingsbanan, Sörmlandspilen och Uven. Samtliga används flitigt av arbetspendlarna, och det är just arbetspendlingen som är prioriterad i utbyggnaden av Mälardalens tågtrafik.

Nästa höst är det dags för etapp två. Då införs det nya biljettsystemet Movingo, speciellt utformat för att underlätta för alla arbetspendlare som åker både regionaltåg och lokaltrafik. Den nya pendlarbiljetten kommer att per automatik gälla samtliga transporter. Stockholmspendlarna slipper alltså lösa särskilda SL-kort.

– Man ska kunna åka med allt som rullar inom regionen, säger Mälabs vd Mårten Levin.

Så även om själva pendlarkortet blir dyrare, för den som till exempel reser mellan Eskilstuna och Stockholm höjs priset med 150 kronor, så ska det för de allra flesta ändå bli billigare totalt sett.

– Undantaget det fåtal som har gångavstånd till tågstationen.

Men genomförandet har inte gått helt friktionsfritt. Den nuvarande tågoperatören SJ såg den nya trafiken som en dödsstöt mot det egna bolaget och överklagade. Det dröjde till slutet av juni i år innan ärendet avgjordes i högsta instans och det därmed inte längre fanns några lagliga hinder för de nya Mälartågen.

Överklagandet påverkade visserligen tidsplanen, men inte särskilt mycket, säger Mårten Levin.

– Nu får vi dela upp genomförandet i tre steg, men det kan vara en fördel när det handlar om något som är så omfattande som det här.

Där har Mälab också kunnat lära av andras misstag.

– Vi har haft en tät dialog med Norrlandståg som gjorde samma satsning för några år sedan. Där tog man hela förändringen i ett svep och fick inledningsvis väldiga problem. Därför tror vi det är bättre att ta det etappvis, förändringarna får ju inte leda till försämringar i kvaliteten.

För resenärerna på Svealandsbanan kommer delar av förändringen nog ändå upplevas som en försämring. Åtminstone under de första åren när de nuvarande dubbeldäckarna byts ut mot vanliga loktåg, med längre restider som följd.

Så kommer det att förbli fram till 2019-2020 när det är dags för det tredje och sista steget. Då sätts regionens nyinköpta tåg i trafik, ett år försenat.

Förseningen beror på ett annat överklagande. När tågtillverkaren Stadler vann upphandlingen av de nya tågen överklagade konkurrenten Bombardier. Bombardier ansåg att upphandlingen inte gått rätt till och krävde att den skulle göras om. Klagomålen avslogs och avtalet med Stadler står fast, men leveranserna försenades ett år.

Så tills vidare är det alltså SJ:s fordonspark som gäller, och med SJ som operatör. Mälab skrev nyligen ett övergångsavtal med bolaget på fyra år och med möjlighet till förlängning i ytterligare två år.

Här hittar du nya tidtabellen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!