Marie Westberg arbetar som klinikchef på Evidensia specialistdjursjukhuset Strömsholm. Hon kan, på grund av tystnadsplikten, inte kommentera det enskilda fallet så frågorna får hållas på en generell nivå.
Hur brukar ni jobba med direktregleringar?
– När en kund kommer till oss med sin häst så lägger vi ingen värdering i eller gör någon skillnad på om en häst är försäkrad eller inte. Om kunden har sin häst försäkrad så har de möjlighet att göra en direktreglering med försäkringsbolaget.
Går det direktreglera utan att ägaren gett sitt medgivande?
– Nej, då har vi inget försäkringsnummer.
Kontaktar ni ägaren efter att ett djur dött och hör om det är okej att ni obducerar?
– Det är en överenskommelse med uppdragsgivaren, det stämmer.
Och om en kropp ska destrueras, är det något ni också kontaktar ägaren om?
– Vi har ingen eget krematorium. Vi anlitar en extern aktör för att hjälpa oss att ta hand om kroppar.
Men är det något ni kollar med ägaren innan?
– Där finns det inte så stort val egentligen. För vad skulle alternativet vara? Att hästen skulle ligga?
Men jag tänker om ägaren själv vill ta hand om den, kanske gräva ner den på sin egen gård?
– Om de skulle vilja det så är det ju säkerligen möjligt, men det krävs ju att ägaren har tillstånd och att de har möjlighet att förflytta kroppen ifrån där den ligger. En häst väger ju uppåt 500 kilo, det är inte så lätt att hantera.
När någon har ett djur hos er, hur sköter ni kontakten med ägaren och är det lätt att få tag på er?
– Dels har vi alltid kontakt med kunden när den kommer in till oss med djuret, i de allra flesta fall. Visst kan en häst komma in med hästtransportör men då brukar vi ha kontakt med ägaren via telefon. Har man hästen inskriven hos oss så har vi en daglig kontakt där vi talar om hur hästen mår. Vi följer våra rutiner, det är viktigt för oss.
I det här fallet beskriver ägarna det som att de haft svårt att komma i kontakt med er och att det tagits beslut som de inte har fått säga ja till. Hur tror att det kommer sig att ni hamnat där ni är och att det ska gå upp i tingsrätten?
– Det är ju så här att jag inte kan gå in och kommentera enskilda fall. Och det blir ju ett handikapp för oss och blir till vår nackdel eftersom man som kund kan stå oemotsagd eftersom vi har en tystnadsplikt i de här lägena. Och det är bekymmersamt framför allt när media tar upp det. Vi får inte en chans att ge vår version. Så jag kan inte svara på det.
– Men när det gäller att komma i kontakt med oss så är det så att vi svarar alltid i telefon. Vi har ju en dygnet-runt-öppen klinik. Sedan är det naturligtvis så att om man som kund begär att få prata med en specifik person så beror det ju på om denne är i tjänst eller inte.