– När restriktionerna förhoppningsvis släpper så småningom, då står vi inför ett jobb med att vinna tillbaka resenärer, säger Johan Tollén, informatör på Sörmlandstrafiken.
Resandet med kollektivtrafiken har ungefär halverats under pandemin. Och fortfarande ligger rekommendationerna om att undvika kollektivtrafiken kvar. Därmed är det inte heller aktuellt för Sörmlandstrafiken att försöka locka fler att resa med dem.
Hur resandet utvecklar sig under hösten återstår att se. Under sommaren har biljettintäkterna gått upp något jämfört med förra året, men är fortfarande på en låg nivå. Och frågan är vad som händer den dag coronarestriktionerna försvinner. Någon omedelbar återgång till hur det var före pandemin verkar ingen tro på.
Enligt en enkät till alla Sveriges regioner som tidningen Dagens Samhälle har gjort, räknar alla regioner med färre resande även nästa år, jämfört med 2019.
Och även om fler skulle vilja resa med bussar och tåg om restriktionerna hävs, kan resmönstren och behoven mycket väl ha ändrats jämfört med innan pandemin slog till. Mer hemarbete är sak som kan påverka resmönstren.
– Det kommer bli delvis en ny vardag, folks beteenden har förändrats, säger Johan Tollén.
Han pekar på att många kanske kommer att fortsätta att arbeta hemifrån några dagar i veckan, eller delar av dagen. För kollektivtrafikföretagen kan det då bli aktuellt med nya biljetttyper eller kanske till och med ett förändrat utbud av resor.
– Det är något man redan håller på att titta på, säger Mattias Claesson (C), regionråd med särskilt ansvar för kollektivtrafik.
Det minskade resandet påverkar förstås också biljettintäkterna. Till en del har de minskade intäkterna kompenserats av statliga bidrag. Men dessa har inte fullt ut täckt förlusterna, vilket fått Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Stockholm och ordförande för Svensk Kollektivtrafik, att kräva mer pengar och tydligare besked från staten.
– Vi menar att full kompensation måste till, säger han till Dagens Samhälle.
I Sörmland är det totala intäktstappet dock mindre dramatiskt än i Stockholm, enligt Mattias Claesson. Det beror på att en stor andel av busstrafiken i Sörmland utgörs av skolbussar, som finansieras av kommunerna.Hur stor andel av förlusterna som täcks av statsbidraget i år är än så länge oklart.