– Nu är det nog, nu måste MTR få ordning på detta, säger Monica Johansson (S) vice ordförande för Mälardalstrafik, som beställer tågtrafik från MTR.
MTR tog över tågtrafiken från SJ den 12 december 2021, sen dess har problemen avlöst varandra. Vid övertagandet saknades utbildade lokförare och skyddomsbud hos MTR larmade om en ohållbar situation redan i december. Då problemen fortsatt i flera månader kallade Mälardalstrafiks styrelse MTR till ett krismöte förra veckan för att lösa situationen.
– Vi kommer följa upp tätare och har gjort upp en plan för hur man arbetar med till exempel personalbemanning och praktiska saker, som hur man snabbare kan vända tågen för att minska risken för förseningar, säger Monica Johansson.
Mälardalstrafik har behövt anställa fler medarbetare på kundtjänst som en konsekvens av den senaste tidens tågproblem, då många arga pendlare ringt in.
– Styrelsen på Mälardalstrafik har varit otroligt tydliga mot MTR att det måste ske en förändring. Vi har inte satt någon tidsgräns men MTR måste bevisa att det händer något för det brinner i knutarna nu, säger Monica Johansson.
Kommer ni att bryta avtalet om problemen fortgår?
– Både vi och MTR vill lösa detta. Vi vill att pendlare ska kunna åka med oss till jobb och skola och det ska mycket till att man ska bryta ett avtal.
Monica Johansson tillägger att situationen är oacceptabel och att det får ekonomiska konsekvenser i form av sanktioner för MTR när de inte kör tågen i den omfattning som avtalet säger.
Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR, menar att bolaget haft en tuff period sen de tog över från SJ den 12 december 2021. Brist på utbildade lokförare och höga sjuktal hos personalen har orsakat inställda avgångar.
– Som det varit nu har vi mest släckt bränder till följd av bland annat pandemin men nu börjar vi kunna arbeta med det vi velat ifrån början.
MTR fortsätter att rekrytera personal för att ta höjd för eventuella sjukskrivningar men säger samtidigt att de inte har en generell personalbrist. De har inte heller brist på lokförare i dagsläget.
Kommer ni att kunna upprätthålla er del av åtgärdsplanen?
– Vårt mål är att leverera den trafik våra resenärer ska ha och vi är övertygade om att vi kommer att göra det inom kort, säger Niklas Ekström.