År 2020 gick väldigt bra för Länsförsäkringar Södermanland och har bestämt sig för att deras försäkringskunder ska få ta del av det. Drygt 86 000 kunder får dela på 175 miljoner kronor som trillar in på kontot under oktober månad.
– Vi är kundägda, går det bra för oss så ger vi tillbaka till våra ägare, genom återbäring som denna. Vi har haft ett bra år 2020, förklarar
Lena Högfeldt, vd för Länsförsäkringar Södermanland.
Hon berättar att det har varit ett mycket bra börsår med bra avkastning på deras placeringar.
– Utöver det har premier och skador varit i balans.
Alla kunder som har haft en sakförsäkring under 2020 hos dem får återbäring, om summan övergår 80 kronor.
– Det är drygt 86 000 kunder som får dela på 175 miljoner kronor. Det gäller de kunder som har en sakförsäkring hos oss, som hem-, bil- eller olycksfallsförsäkring. Det gäller även företag som betalat sin premie för 2020. Alla får tillbaka cirka 25 procent av den premie man har betalat in, mest pengar får ett företag tillbaka, 572 000 kronor.
Lena Högfeldt berättar att de som har en normal villa, bil samt en olycksfallsförsäkring hos dem under 2020 får tillbaka runt 2 500 kronor.
– Det här händer inte varje år. Men det är extra kul att det är 175 miljoner i år och sammanfaller med att vi fyller 175 år. Förra gången vi gav återbäring var 2018, när det går bra delar vi ut, det är viktigt för oss att ge tillbaka till våra ägare när vi kan.
Hon förklarar att resultaten kan skilja sig mellan olika regioner.
– Vi är enskilda bolag så resultaten kan skilja mellan länsgränserna. Vi strävar efter att kunna ge återbäring, men det är viktigt att vi har en helhet kring ekonomistyrningen. Så att vi inte behöver höja försäkringar sen för att vi ger återbäring.
Hon säger att de även ger tillbaka till samhället på andra sätt än genom pengar i handen.
– Vi ger även tillbaka till samhället genom exempelvis föreningar och klubbar, genom skadeförebyggande verksamhet. Vi vill vara en aktiv samhällsaktör och bidra till ett bättre samhälle, menar Lena Högfeldt och avslutar:
– För några veckor sedan firade vi i Parken zoo med ett antal inbjudna kunder, huvudsakligen barnfamiljer. De var målgruppen vid detta arrangemang, även om vi hade önskat kunna bjuda in alla, det var både uppskattat och roligt.