En kvinna lämnade för en tid sedan in en röllakanmatta samt ett par kostymbyxor till en kemtvätt någonstans i Sörmland.
Mattan eller någon garanti av mattan diskuterades aldrig när hon lämnade in den. Fokus låg på de fläckiga kostymbyxorna. Hur mattan skulle tvättas eller om den skulle manglas eller inte har kvinnan vare sig kunskap om eller anledning att lägga sig i, uppger hon.
När hon kom för att hämta mattan och byxorna var det bara byxorna som hade tvättats. Mattan var däremot inte tvättad. Anledningen var att kemtvätten skulle renoveras och hållas stängd. Men då erbjöd sig företaget att tvätta mattan ändå, innan tvätten stängdes.
Efter att sörmlänningen varit och hämtat mattan rullade hon ut den hemma. Då gjordes upptäckten att mattan både var skrynklig, hade krympt, att fransarna var luddiga och att det var hål i sidorna. Kvinnan klagade till företaget, som lovade att ersätta henne.
Enligt kvinnan skulle en ny matta i samma material kosta mellan 2 600 och 3 000 kronor. Med tanke på att mattan inte var helt ny accepterade hon 1 500 kronor som ersättning. Men tvätteriet höll inte vad man hade kommit överens om och några pengar betalades aldrig ut. Kvinnan valde då att gå till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som nu har prövat ärendet.
Tvätteriet har motsatt sig kvinnans krav och menar att de har informerat henne om att de inte lämnar några garantier på tvätt av mattor. Anledningen ska ha varit att tvättråd på mattan saknades och att de inte visste hur gammal mattan var.
Att mattan var skrynklig beror enligt tvätteriet på att den var tvättad, men att det ska försvinna efter att den har legat utrullad en tid. Företaget anser att priset för tvätten, 200 kronor, kan återbetalas till kunden. Men bara om mattan först returneras till kemtvätten.
ARN däremot, anser inte att tjänsten varit fackmässigt utförd. Dessutom menar man att kemtvätten inte kan frisäga sig från ansvar.
"Nämnden konstaterar att för att ett företag ska anses ha friskrivit sig från ansvar för eventuella fel i en tvättjänst krävs att konsumenten noga upplysts om vilka fel som avses. [Företagets] reservation är enligt nämndens mening inte tillräckligt specificerad", skriver ARN.
Nämnden har kommit fram till att företaget ska ersätta kvinnan för mattans fulla värde, vilket av nämnden bestämts till 750 kronor.