Landstinget vill återuppta persontrafik på TGOJ-banan

Starta persontrafik på TGOJ-banan igen. Det uppmanar landstinget politikerna i Regionförbundet inför arbetet med nästa regionala transportplan.

SÖRMLAND2009-03-17 17:56

Persontrafiken på TGOJ-banan mellan Flen och Oxelösund har legat nere sedan mitten av 80-talet. Bandelen används i dag enbart för godstrafik.

Men persontåg till Nyköping-Oxelösund skulle vara tills stor nytta för hela Sörmland, anser landstingsrådet Jörgen Danielsson (S).

– Den skulle knyta ihop länet. I Eskilstuna har vi Mälardalens högskola och i Nyköping Skavsta och hamnen. Dessutom skulle förbindelserna mellan Mälarsjukhuset och Nyköpings lasarett bli avsevärt bättre än i dag.

Jörgen Danielsson understryker att det här inte är en partiskiljande fråga.

– Tvärtom, det råder total politisk enighet i landstinget om att vi behöver persontrafik på TGOJ.

Ökande behov

Och behovet ökar, anser landstinget. I brevet till Regionförbundet påminner man om att Sörmland antagit en kollektivtrafikvision om att alltfler människor ska åka kollektivtrafik.

”När det handlar om att snabbt transportera en stor mängd människor ger tågtrafik bättre förutsättningar än busstrafik”.

Nu är persontrafik på TGOJ-banan inte någon omedelbar lösning på sörmlänningarnas pendlingsbekymmer. Den nya transportplanen sträcker sig mellan 2010 och 2021.

– Men vi måste hela tiden påverka, dels regionförbundet, dels regering och riksdag.

Önskemålet kommer samtidigt som sörmländska politiker sätter till alla klutar för att rädda Uven, tågtrafiken på sträckan Uppsala-Sala-Västerås-Eskilstuna-Flen-Katrineholm-Norrköping,

Vid halvårsskiftet försvinner det statliga stödet till Uven, vilket betyder att det fattas 17 miljoner kronor om året. Några nya statliga pengar blir det inte, det förklarade infrastrukturminister Åsa Torstensson (C) så sent som i fredags.

– Just nu lutar det åt att landsting och kommuner får täcka den del som staten betalt, säger Jörgen Danielsson.

För resenärerna kan priset emellertid bli högt. Jörgen Danielsson varnar för att det troligen både blir färre avgångar och högre biljettpriser.

Har inte gett upp

– Men vi har inte gett upp tanken på att kunna påverka regeringen. Vi anser att infrastrukturministern har fel när hon säger att Uven inte är någon statlig angelägenhet.

På sikt kan Uven komma att ingå i samma paket som den övriga tågtrafiken i Mälardalen, tror Danielsson.

– När vi ska förhandla fram ett nytt TiM-avtal är det troligt att även Uven omfattas.

Återupptagen persontrafik på TGOJ-banan tar inte resurser från Uven utan skulle i stället stärka den, säger Jörgen Danielsson.

– Det här är ett långsiktigt arbete för att lösa järnvägsfrågan för hela länet, och där ingår Uven som en viktig del.

Gunilla Karlsson

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!