Landstingets chefer väljer bort miljöbilarna

Landstinget i Sörmland håller miljöfanan högt. Transporter ska ske med miljövänliga fordon och anställda uppmuntras att ta bussen till jobbet. För de högsta cheferna är kraven inte lika högt ställda. Av 21 chefer med förmånsbil är det bara fem som kör en miljöbil.

Sörmland2011-01-29 08:30

Landstinget har som mål att bli miljöledande i landet. En central punkt på vägen dit är arbetet med att minska miljöpåverkan i samband med transporter. Förbrukningen av fossila bränslen ska till exempel minska med 25 procent från 2008 och fram till 2013, när miljömålen ska vara uppfyllda.

Men det har gått trögt hittills. När landstinget summerade miljöarbetet för 2009 konstaterade man tvärtom att förbrukningen ökat med fyra procent.

I handlingsplanen för landstingets miljöprogram sägs klart att endast miljöanpassade fordon ska upphandlas. Men av de personbilar som hyrs in som förmånsbilar till cheferna går en förkrossande majoritet på fossila bränslen.

- Vi tillåter inte bensinbilar, men diesel eftersom det ändå anses som ett förhållandevis okej drivmedel.

Det säger landstingsdirektör Karin Welin. Hon har det högsta tjänstemannaansvaret över tilldelningen och nivån på förmånsbilar, och kör själv en sådan. Hennes Audi A4 allroad Quattro är inte miljöklassad.

- Jag rör mig över hela länet, ska jag köra på biogas måste det finnas tankställen. Det har varit ganska dåligt med det hittills.

- För mig var diesel det bästa alternativet . När det blir dags att byta nästa gång får jag göra ett nytt ställningstagande, om jag ska ta diesel då också eller övergå till något annat.

Många kommuner och landsting har som krav att förmånsbilarna ska vara miljöklassade. Så är det till exempel i både Östergötland och Örebro. Varför finns inte något sådant krav i Sörmland?

- Bristen på tankställen har varit ett skäl, men det sker mycket på det här området så det är möjligt att det har förändrats. Det finns säkert anledning att se över de riktlinjer vi har i dag.

Västmanland har helt tagit bort förmånsbilarna och infört ett system med lånebilar istället. Har en sådan lösning diskuterats i Sörmland?

- Nej, förmånsbilar är trots allt ett effektivt sätt för de som kör mycket och dessutom ganska ekonomiskt fördelaktigt för landstinget.

Men vad tror du det skickar för signaler när de högsta cheferna kör omkring i stora, icke miljöklassade, bilar samtidigt sjukhuspersonalen uppmuntras att åka kollektivt?

- Vi tycker det är viktigt att skapa förutsättningar för människor att åka kollektivt och då är det väl alldeles utmärkt att vi också gör reklam för att folk ska ta bussen till jobbet. Förmåner kan alltid sticka i ögonen på en del, men för oss som jobbar över hela länet är det inte alltid möjligt att ta bussen. Bland annat för att det tar alldeles för lång tid och blir för ineffektivt.

Väljer du själv bussen någon gång?

- Jag åker buss och tåg när jag kan, men det är ganska sällan det funkar här i Sörmland.

Hur många mil kör du i jobbet?

- Mellan 5 000 och 6 000 mil per år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!