Vårdgarantin är en lagstadgad rättighet. Patienter ska:
Få kontakt med primärvården inom 0 dagar.
Få en medicinsk bedömning inom 3 dagar.
Få ett förstabesök i den specialiserade vården inom 90 dagar.
Få en operation eller annan åtgärd inom den specialiserade vården inom 90 dagar efter beslut om behandling.
Men det ser si och så ut med garantierna. Landets regioner når upp till de fyra kraven med 83, 87, 68 och 61 procent, enligt senaste statistiken, sammanställd av Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.
Och Region Sörmland når i ännu lägre utsträckning upp till vårdgarantin än riksgenomsnittet. 69 procent av alla som ringde sin sörmländska vårdcentral i januari fick kontakt samma dag. 72 procent fick en medicinsk bedömning inom tre dagar. 66 procent väntade 90 dagar eller mindre på att få komma på besök i specialistvården och bara 58 procent fick en nödvändig operation utförd inom garantins tre månader.
Anna Ormegard är Region Sörmlands primärvårdschef, med högsta ansvar för länets regiondrivna vårdcentraler. Primärvården står för de två första punkterna i vårdgarantin och självklart, säger hon, kan inte Sörmland vara nöjd med tillgänglighetssiffrorna. Men ämnet är komplext och det ligger mycket bakom resultatet.
– Vi vet att vi är dåliga på att svara i telefonen samma dag som patienten söker sin vårdcentral, om vi jämför oss med andra regioner. Men det finns många orsaker till det. Det finns ett väldigt stort ökat vårdbehov efter pandemin, många som sköt på sina besök kommer nu. Och många av våra sjuksköterskor som bemannar telefonerna har också ansvaret för många av våra kroniskt sjuka patienter, som alltså kommer på fysiska besök igen i allt högre grad.
– Sen har vi ju haft strikta restriktioner för personalen om att stanna hemma vid minsta förkylningssymptom till för bara några veckor sedan. Och vi har slitit med betydligt högre sjukfrånvaro- och vabbsiffror än vi varit vana vid. Det har varit en enorm utmaning.
Men telefonsamtalen är inte enda sättet för vårdcentralerna att vara tillgängliga på.
– Alla kan inte ringa. Då finns vår digitala ingång Vårdkontakt direkt, som är 100 procent tillgänglig. Men, det är samma personal som svarar i chatten som i telefon. Vi har ett berg att ta oss över, och hade vi kunnat slå ihop alla tre sätten patienten har att nå oss på; via 1177, med Vårdkontakt Direkt och i telefon hade vi haft en betydligt bättre resultat.
Att patienten ska få en första medicinsk bedömning inom tre dagar, är ännu mer svårtydbar garanti, enligt primärvårdschefen.
– Det var en ny vårdgaranti som kom 2019 och som blev omodern nästan på en gång. För all legitimerad personal i primärvården kan göra en medicinsk bedömning, och här i Sörmland har vi en bred primärvård med många legitimationsyrken. I vissa fall går det att göra en kvalificerad bedömning redan i telefonen och i chatten. Men räcker det för att uppfylla lagen? Jag har läst den utan och innan och vi har utbildat våra medarbetare i den, men det är verkligen en utmaning att avgöra vad medicinsk bedömning är och när den ska ingå i garantin.
– Nu låter det som undanflykter men vi jobbar oerhört intensivt för att bli bättre på riktigt och följer upp de här siffrorna varje månad, på alla våra vårdcentraler.