Länsstyrelsen vill stärka landsbygdsservicen

Bra service behöver finnas på den södermanländska landsbygden om den ska fortsätta att utvecklas. Det slår länsstyrelsen fast i en rapport, skriven på uppdrag av regeringen.

Sörmland2014-10-15 20:00

Tillgång till dagligvaror och drivmedel beskrivs i rapporten som viktigt. Men även banker, bibliotek, apotek och affärer hör till det som behövs, enligt länsstyrelsen. Och för att stärka den typen av kommersiell och offentlig service behöver samordning mellan de olika aktörerna ske.

Enligt rapporten, "Regionalt serviceprogram 2014-2018", är Södermanland ett av de län där befolkningen växer som mest. Länet beskrivs som ett framtidslän vad gäller landbygdens utveckling.

Länet bedöms ha goda utsikter till att utveckla nya företag inom tjänste-, service- och besöksnäringen. Därför är en väl fungerande infrastruktur viktig, till exempel att länsstyrelsen fortsätter sin satsning på bredbandsutbyggnad.

I rapporten uttrycks dock en oro för att servicen försämras för människor som bor på landsbygden, en service som är grundläggande för tillväxt. Länsstyrelsen har därför, tillsammans med andra aktörer, försökt att hitta lösningar.

– En heltäckande digital infrastruktur tillsammans med att det finns aktörer på marknaden som är villiga att ta risker och investera i nya servicelösningar, arbetstillfällen, bostäder och idéer är avgörande för landbygdens framtid, skriver rapportförfattarna.

Det regionala serviceprogrammet gäller i fem år, och får en ny handlingsplan för varje år. Fyra prioriterade områden finns; Kommersiell och offentlig service, IT-infrastruktur, Bygga och bo samt Jobb- och entreprenörskap.

Bakom serviceprogrammet ligger ett regeringsuppdrag, som gått ut till alla landets länsstyrelser. Skälet är bland annat att regeringen vill ta tillvara tillväxtpotentialen i alla delar av landet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!