I Sörmland underkändes 23,7 procent av bilarna vid besiktningarna under 2020, vilket är den lägsta siffran Transportstyrelsen uppmätt. Cirka 114 000 personbilsbesiktningar genomfördes i länet. I ungefär 27 000 fall underkändes bilen med krav på efterkontroll. 3,5 miljoner personbilsbesiktningar utfördes i Sverige under 2020. I cirka 780 000 fall underkändes bilen med krav på efterkontroll. Också det är den lägsta siffran som uppmätts.
Nästan hälften av alla anmärkningar är ljusrelaterade där halvljus och positionsljus står för medparten av skälen till efterkontroll. Totalt cirka 7 600 nedslag på halvljusen gjorde det till det vanligaste felet i Sörmland.
– Siffrorna är märkbart höga och så har det sett ut under en längre tid. Det är märkligt att man åker till besiktningen utan fungerande halvljus. Det är enkelt att kontrollera och i de flesta fall även enkelt att åtgärda. Och då behöver man inte utgöra en fara i trafiken, säger Mikael Andersson som fortsätter:
– Trenden är ändå tydlig under de senaste tio åren. Utvecklingen talar för att bilarna blir bättre och därmed också alltmer trafiksäkra. Skicket på den svenska personbilsparken varierar i olika delar av landet. Den genomsnittliga bilen i Sörmland är från år 2006, det är förhållandevis ganska nya bilar. Vilket kan jämföras med till exempel Jämtland och Dalarna där bilarna är från 2000 respektive 2002.
Det håller Dan Modig, stationschef på Bilbesiktningen i Eskilstuna, med 22 år i branschen med om.
– Fordonsparken har blivit mycket bättre, bilar rostar inte i samma utsträckning som förr. Däremot ser vi ju också att våra anmärkningar till stor del handlar om ljusrelaterade problem. En dåligt fungerande parkeringsbroms är också ett vanligt problem. Den används kanske inte så ofta och då kan vajrar kärva eller rosta, säger han.
Hur ser den "perfekta" kunden ut?
– Den som kommer in med ett glatt humör är den bästa. Är bilen dessutom välstädad och tvättad gör det oss glada. Det påverkar såklart inte besiktningen, men vår arbetsmiljö blir bättre. Och kör helst inte bilen genom en maskintvätt precis innan besiktningen, då regnar det på oss när vi kontrollerar bilens chassi. Vi vill ju gärna möta våra kunder hela och rena, säger Dan Modig.
Och på tal om kunder delar Dan med sig av ett minne som utspelade sig för flera år sedan.
– En kund kom in arg som ett bi och när jag hälsade personen välkommen bad hen mig fara och flyga. Det här var före coronan så kunden fick åka med i bilen under besiktningen och sa då att `Du kommer underkänna bilen som alla andra gjort´. Jag berättade att det faktiskt ser bra ut och då kunden fortfarande var upprörd bad jag personen lugna ned sig lite, och fick till svar ´Du ska inte tala om för mig vad jag ska göra´.
– När besiktningen var genomförd så meddelade jag att bilen gått igenom utan anmärkning och önskade en bra dag. ´Det ska du skita i´, fick jag till svar när personen ilsket åkte därifrån. Efter fem timmar kom personen tillbaka med en tårta och en ursäkt för sitt uppträdande.
– Vi kan ju inte göra så mycket åt bilarna, så vårt fokus i dag ligger på kunden. Kan vi få en kund att le trots fyra tvåor i protokollet har vi gjort ett bra jobb, säger Dan Modig.