Lovar bättre punktlighet när de tar över: "Vårt signum"

MTR har jämfört punktligheten med SJ på sträckan Stockholm-Göteborg. De är punktligare än SJ och räknar med att vara det även när de tar över tågtrafiken i Sörmland.

"Från 2016, när vi tog över verksamheten, har vi flyttat framåt från cirka 89 procent till 96 på årsbasis. Vår ambition är att göra samma resa för Mälartågen, så att kunden kan lita på oss", säger Henrik Dahlin om förbättring av punktligheten.

"Från 2016, när vi tog över verksamheten, har vi flyttat framåt från cirka 89 procent till 96 på årsbasis. Vår ambition är att göra samma resa för Mälartågen, så att kunden kan lita på oss", säger Henrik Dahlin om förbättring av punktligheten.

Foto: Viktor Fremling och Emil Andersson, MTR

Sörmland2021-01-08 06:01

MTR Jota AB tar över drift och underhåll av Mälartågen på fem regionala tåglinjer i Stockholm-Mälardalen i slutet av året. Bland annat linjerna från Stockholm till Eskilstuna, Nyköping och Katrineholm.

Siffror hämtade från Trafikverket visar i en sammanställning att MTRX, ett bolag i familjen MTR, mellan Stockholm-Göteborg uppnår en punktlighet om 91 procent, mätt som ankomst inom fem minuter på sträckan. Tre procent bättre än SJ. När MTR tar över Mälartågen kan Sörmlandsborna räkna med bättre punktlighet även på MTR:s linjer här, i alla fall enligt Henrik Dahlin, vd för MTR Pendeltågen, ett annat bolag i MTR-familjen.

– Vi har inom pendeltågsverksamheten i Östra Mälardalen bedrivit ett systematiskt punktlighetsarbete. Det finns i alla våra verksamheter och det är det som driver resenärer till järnvägen. Vi vill att fler ska resa med det här miljövänliga alternativet i framtiden.

undefined
Henrik Dahlin, vd för MTR Pendeltågen, ett av de bolag som ingår i MTR-koncernen.

MTRX hade i fjol 91 procent punktlighet, inom fem minuter. När det gäller MTR Pendeltågen är procenten ännu bättre.

– Här har punktligheten tre minuters marginal, i stället för fem minuter på den öppna järnvägen. Här har vi nått 96 procent punktlighet och ibland till och med 97 procent under vissa månader under 2020.

– Från 2016, när vi tog över verksamheten, har vi flyttat framåt från cirka 89 procent till 96 på årsbasis. Vår ambition är att göra samma resa för Mälartågen, så att kunden kan lita på oss. Punktligheten är fundamentet för nöjdare och därmed fler resenärer, detta skapar en ekologisk hållbar framtid och vi är stolta över att få spela en roll i detta.

Han förklarar att punktlighet är det resenärerna efterfrågar som mest.

– Vi lovade att eftersträva det i anbudet vi gav till Mälardalstrafik, som vi senare vann. Punktlighet är vårt signum, det har även rikspolitiken uppmärksammat och det är vi stolta över.

undefined
Mälartågens drift och underhåll tas den 12 december i år över av MTR Jota AB. MTR-koncernen är i Sverige kända för sin punktlighet och räknar med att förbättra punktligheten när de tar över Mälartågen på fem regionala tåglinjer i Stockholm-Mälardalen.

MTR jobbar nära med Trafikverket för att kunna vara med och påverka infrastrukturen.

– MTR är även väldigt måna om att kontrollera fordonskvalitet och att personal finns där den behöver vara. Våra medarbetare är viktiga i det arbetet. Vi har ett systematiskt kvalitetssystem som vi arbetar efter, säger Henrik Dahlin och avslutar:

– Även om MTRX och MTR Pendeltåg har slagit historiska rekord 2020 jobbar vi systematiskt med att förbättra punktligheten, även om varje procentenhet blir svårare och svårare att uppnå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!