Mälardalstrafik slår tillbaka mot SJ: "Jättemärkligt"

SJ drar sig ur avtalet som operatör för regionaltågtrafiken i Mälardalen i förtid. Hård kritik riktas samtidigt mot Mälardalstrafik – som skjuter tillbaka: "Ett jättemärkligt agerande, förtroendet för SJ sjunker", säger vice ordföranden Monica Johansson.

"Man kan ha skilda uppfattningar, men att säga upp ett avtal mitt i en förhandling brukar man inte göra. Förtroendet för SJ sjunker otroligt mycket", säger Monica Johansson om fredagens besked.

"Man kan ha skilda uppfattningar, men att säga upp ett avtal mitt i en förhandling brukar man inte göra. Förtroendet för SJ sjunker otroligt mycket", säger Monica Johansson om fredagens besked.

Foto: TT

Sörmland2021-03-12 13:13

Statliga SJ är sedan flera år trafikoperatör för Mälardalstrafiks tåglinjer Svealandsbanan, Nyköpingsbanan, Sörmlandspilen och Uven.

I december stod det klart att MTR Jota AB tar över uppdraget från och med den 12 december i år. Men under fredagen meddelade SJ att man säger upp avtalet i förtid, och slutar trafikera sträckorna redan i september.

SJ uppger att uteblivna biljettintäkter till följd av coronapandemin inneburit en förlust på närmare en halv miljard kronor på den upphandlade regionaltågtrafiken i Mälardalen. 

Enligt SJ ger avtalet med Mälardalstrafik bolaget rätt att begära omförhandling av villkoren om förutsättningarna för avtalet förändras väsentligt, något man utan resultat ska ha försökt göra i ett års tid med hänvisning till pandemin.

– SJ skulle gärna fortsätta bedriva trafiken, men tyvärr upplever vi att vi inte har fått någon respons, säger SJ:s vd och koncernchef Monica Lingegård i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Nu ser vi inga tecken på att Mälardalstrafik är beredda att dela den ekonomiska bördan som pandemin orsakat och mitt ansvar som vd i ett bolag som uteslutande lever på intäkter från våra kunder är att agera för att stoppa vårt finansiella blodflöde.

För Mälardalstrafik kom beskedet som en fullständig överraskning, berättar Monica Johansson (S), vice ordförande i Mälardalstrafik och regionstyrelsens ordförande.

– Vi satte oss ner och började förhandla den 18 februari. Därför reagerar vi ganska starkt på att man i det här läget går och säger upp avtalet. Det är ett jättemärkligt agerande av ett statligt trafikbolag mitt i en pandemi, säger hon och fortsätter:

– Man kan ha skilda uppfattningar, men att säga upp ett avtal mitt i en förhandling brukar man inte göra. Förtroendet för SJ sjunker otroligt mycket.

Vad innebär det här för tågpendlarna i Sörmland?

– Tågen slutar inte gå i morgon, så vi förutsätter att SJ kommer tillbaka till förhandlingsbordet.

Ser du någon risk för att tågen inte går som de ska från och med september?

– Det är klart att det finns en risk, men den risken anser jag att SJ har i sitt knä. Utifrån regionens perspektiv som ägare av Mälardalstrafik kommer vi att göra vårt yttersta för att inte en enda sörmlänning ska bli påverkad av det här, det kan jag lova.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!