I början av december 2020 presenterades det att MTR Jota AB tilldelats uppdraget att köra Mälartågs trafik och ansvara för fordons- och depåunderhåll från den 12 december 2021 och åtta år framåt. Avtalet är värt fyra miljarder kronor och Mälardalstrafik fokus var att skapa ett avtal som ger hög kvalitet, punktlig trafik, välskötta tåg och en väl underhållen fordonsdepå, något som de tyckte att MTR Jota AB skulle kunna sköta bäst.
Nu har dock två bolag startat en överklagansprocess mot Mälardalstrafik och deras beslut.
– Vi är trygga med trafikupphandlingen Trafikavtal Mälartåg som vi har genomfört. Den är gedigen, gjord efter beprövad modell och konsekvent genomförd. Men i en offentlig upphandling får man alltid räkna med en överprövning, och i det här fallet har SJ och Arriva valt att överpröva, förklarar Katarina Myrberg, pressansvarig kommunikatör på Mälardalstrafik.
Vad innebär det att de har överprövat beslutet?
– Det innebär att ärendet nu ligger hos Förvaltningsdomstolen i Stockholm. Den juridiska processen har inletts genom skriftväxling och där vi just nu förbereder ett yttrande till Förvaltningsrätten. Medan den juridiska processen pågår sker kommunikationen runt överprövningen genom yttranden till domstolen, så vi kan inte kommentera själva processen mer än så i dagsläget, avslutar Katarina Myrberg.
På MTR är man väl införstådda med att en överklagan har lämnats in, men de jobbar på som tänkt.
– Det har startat en process med två andra budgivare efter att vi vunnit anbudet. De har överklagat beslutet men det är Mälardalstrafik som är part i det målet, säger Henrik Dahlin, vd för MTR Pendeltågen, ett av de bolag som ingår i MTR-koncernen, och avslutar:
– Vi mobiliserar som att denna överklagan inte har skett. Vi vill inte riskera att hamna efter i våra planer och räknar med att ta över driften av Mälartågs trafik i slutet av året som tänkt.
Mälardalstrafik ägs av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland och de har ansvarat för upphandlingen. Avtalet för det nya bolaget avser huvudsak drift av tågtrafiken, inklusive bemanning ombord med lokförare och tågvärdar, kundservice ombord, driftledning och planering av trafik, störningshantering och akut ersättningstrafik, underhåll av tåg och depå och hittegodshantering.