Malte, 20, köper och säljer kläder – tjänar tusenlappar

Malte Björkman, 20, har ett specialintresse. Han köper och säljer kläder – och tjänar tusenlappar. "Det är väldigt svårt att få tag i kläderna", säger han.

Malte Björkman köper streetwearplagg och accessoarer som säljs i begränsade upplagor och säljer dem vidare. I bland tjänar han tusenlappar, även om plaggen har använts.

Malte Björkman köper streetwearplagg och accessoarer som säljs i begränsade upplagor och säljer dem vidare. I bland tjänar han tusenlappar, även om plaggen har använts.

Foto: Catarina Nitz

Sörmland2020-05-30 04:45

Ordet börshaj är bekant sedan lång tid tillbaka.

Desto mer ovanligt är ordet klädhaj.

Men det är något i den stilen Malte Björkman, 20, från Katrineholm sysslar med. Han köper och säljer kläder mer eller mindre dagligen – och tjänar tusenlappar.

– Just nu så har hela modescenen en ganska stor koppling till musiken och framför allt rap. Det är många designers som har stora samarbeten eller märken tillsammans med rapare. Det allra vanligaste som många upptäcker till en början är märket Supreme, det är en entry level för många som upptäcker det här med att köpa och sälja kläder. Men nu har väl det märket blivit lite mer mainstream, säger han.

Pengarna finns att tjäna i kläder som endast säljs i begränsad upplaga. Eller limited edition, som Malte säger.

Ett par skor eller tröja kanske säljs i 3 000 exemplar världen över klockan 10.00. Då kan skorna eller tröjan några minuter senare vara värda det tiodubbla när alla klädesplagg sålt slut.

– I och med att det är en begränsad upplaga så är det väldigt svårt att få tag i kläderna. Då skapas det automatiskt en stor efterfrågan vilket gör att priset stiger väldigt snabbt, säger Malte Björkman.

Han berättar att det mest värdefulla i garderoben nu är ett par Nike Dunk-skor. Han köpte in dem för 1 000 kronor när de släpptes på nätet, nu kan han sälja skorna för drygt 11 000 kronor.

– Jag började för ungefär tre år sedan, men det har blivit lite mindre de två senaste åren på grund av plugg men nu har jag återupptagit det igen. Men kan säga att startskottet var Nike Dunk-skorna, som släpptes i begränsad upplaga tillsammans med Travis Scott, i vintras. De kostade 1 000 kronor och retail, direkt efter släppet, hade värdet ökat nio-tio tusen eftersom så många verkligen ville ha skorna.

Hur vet man vad som ska klickas hem?

– Det är inte alltid så enkelt att veta vad som är hett och kommer gå bra, men det finns communitys här i Sverige där vi pratar om kommande releaser och drops. För några veckor sedan var det till exempel en sweatshirt på g som alla verkligen snackade jättemycket om, man trodde verkligen att det var ett hett item att köpa. Så jag lyckades få hem flera stycken tröjor och trodde att jag skulle kunna sälja dem dyrt. Men sen visade det sig att den inte alls var så het som man trodde, så jag gick väl bara i stort sett plusminusnoll på alla de tröjorna.

Den egna garderoben består dock inte endast av tröjor och skor i begränsade upplagor utan snarare fler plagg som går att hitta i de mer vanligare butikerna.

– Personligen är jag mer en sån som använder de här lite mer begränsade plaggen till några kompletterande byxor eller så från valfritt märke. Att bara klä sig i allt det hajpade blir rätt smaklöst och lite för extremt kan jag tycka.

Törs man använda de dyra kläderna eller säljer man direkt?

– Mycket av det jag köper är saker som jag tycker är väldigt snyggt, så det vill jag ju oftast behålla. Men ibland kanske det går upp tio gånger sitt pris och då är det svårt att motstå. Då kanske det är mer värt att sälja det vidare. När det är så jättebegränsad upplaga av kläderna så går priset oftast upp på kläderna i alla fall, så en stor del av värdet är fortfarande kvar om man bestämmer sig för att sälja ett halvår senare. Det är inte så att bara för att man använder det så är det inte värt något.

Maltes outfit för dagen:

Keps: Av märket True Religion. Det äldsta streetwear-plagget i outfiten.

Tröja: Hiphopartisten ASAP Rockys "häkteskollektion" som bara såldes vid en konsert i Stockholm. 

Byxor: Från Jaded London, ett brittiskt streetwearmärke.

Skor: Ett par Nike Jordan 1 high. Kan bli extra eftertraktade tack vare den omtalade Netflixdokumentären "The last dance" som handlar om basketlaget Chicago Bulls och särskilt storstjärnan Michael Jordan.

Accessoar: Kedjehalsband från ALYX och en Supreme pendant.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!