Mannen, boende i Sörmland, fick problem med en infekterad böld och fick uppsöka Mälarsjukhuset akut hösten 2018. En slang opererades in i väntan på den större operation som skulle göra två månader senare.
Den gjordes slutligen 2020, nästan på dagen två år efter det första besöket. Tiden däremellan hade varit fylld av komplikationer. Flera gånger har patienten fått åka in akut till sjukhuset med smärta och feber, när slangen lossnat eller inflammationen spridit sig. Han har tvingats vara borta från jobbet i omgångar, inte kunnat resa och inte kunnat leva ett normalt liv under de här åren.
Mannen har anmält förloppet såväl till Patientnämnden som till Ivo, Inspektionen för vård och omsorg, som är kritisk. Myndigheten bedömer att den medicinska handläggningen av patientens besvär inte uppfyller kraven på god vård. På grund av sjukhusets brister i bland annat uppföljning drabbades patienten av onödigt lidande och ett fördröjt vårdförlopp.
Verksamhetschef och överläkare på kliniken för kirurgi och urologi beklagar djupt att patienten fått vänta så länge på en slutlig operation. Personalbrist, prioriterade akuta operationer och coronapandemin är sånt de konstaterar kommit i vägen. De säger också att de behöver se över rutiner och arbetssätt. De patienter man inte hinner med inom vårdgarantins tre månader måste remitteras tidigare till annan vårdgivare.
Ivo kan komma att följa upp vad sjukhuset eventuellt gör åt bristerna.